Kalmar kommun ska nu bilda en inköpsverksamhet under servicenämndens ansvarsområde.
I denna inköpsverksamhet ska upphandlingsverksamheten ingå.
Kalmar kommun har i en tjänsteskrivelse daterad 2020-10-22 ett förslag till beslut. 07-bildande-av-kalmar-kommuns-inkopsverksamhet
”Förslag till beslut är att Kommunfullmäktige beslutar att från och med den 1 januari 2021 bilda en inköpsverksamhet under servicenämndens ansvarsområde. Det innebär att upphandlingsverksamheten organisatoriskt flyttas från kommunstyrelsen och ingår i inköpsverksamheten tillsammans med bland annat centralförrådet.
Kommundirektören bemyndigas att fatta erforderliga beslut i samband med bildandet av inköpsverksamheten samt uppdatera berörda reglementen.”
Upphandlingsverksamheten låg tidigare på serviceförvaltningen. Därifrån flyttas den till kommunledningskontoret. Nu ska alltså samma upphandlingsverksamhet, som i fortsättningen ska ingå i inköpsverksamheten, åter till serviceförvaltningen.
Kalmar kommuns inköpsorganisation genomgick under våren 2020 en genomlysning. Företaget ProSourcia AB genomförde detta uppdrag. Genomlysningen resulterade i bland annat följande:
-Kalmar kommun har ett taktiskt upphandlingsfokus för sin inköpsverksamhet istället för ett strategiskt fokus.
– Kalmar har en ineffektiv inköpsprocess med oklara roller, ett ständigt inflöde av uppdrag, många beställare och missade förbättringsmöjligheter.
– Det saknas en övergripande strategi för inköpsverksamheten inom Kalmar kommun.
– Det finns för många beställare och för många beställningskanaler.
Förbättringspotentialen verkar därmed stor.
Ytterst ansvarig tjänsteman på serviceförvaltningen är förvaltningschef Peter Arnesson. Hans företrädare på denna tjänst är Benny Wennberg.
På serviceförvaltningen återfinns t ex ansvaret för olika tjänster rörande alla kommunens fastigheter/ byggnader såsom snöröjning, grävningar, asfaltering samt, snart återigen, kommunens samtliga upphandlingar.
I studien ”Offentligt anställdas bisyssla” (se föregående inlägg) nämns att en grupp som ofta pekas ut där risken för korruption är påtaglig är tjänstemän med ansvar för upphandlingar.
Även andra beskrivningar dyker ibland upp i media där offentligt anställda misstänks, rätt eller fel, för jäv eller annat etiskt tvivelaktigt beteende kopplat till sina bisysslor.
Har då förvaltningschef Peter Arnesson några bisysslor?
Vi vände oss med frågan till Bolagsverket. Där framgår att Peter Arnesson bl a är ordförande i ett bolag samt att ytterligare fyra personer sitter i styrelsen i detta bolag.
Det som fångade vårt intresse var en av de övriga styrelseledamöterna, nämligen Carl-Johan Glebe.
Vilka som sitter i ett företags styrelse säger inget om vem eller vilka som äger bolaget varför vi återigen vände oss till Bolagsverket för att få svar på vem eller vilka som var ägare. För detta företag fanns där ingen tillgänglig information om detta, varför vi då istället frågade vem eller vilka som är stiftare av detta bolag.
Av stiftelseurkunden framgår att stiftarna är desamma som nuvarande styrelseledamöter, dvs bl a Peter Arnesson och Carl-Johan Glebe. Bolagsverket
Enligt allabolag.se är Carl-Johan Glebe styrelseledamot i flera bolag som t ex Byggnadsfirma Ivar Glebe aktiebolag och Glebes fastighets AB. https://www.allabolag.se/what/carl%20johan%20fredrik%20glebe/where/kalmar
Han företräder i ett flertal bolag därigenom en av de största privata fastighetsägarna i Kalmar Kommun. Se här artikel införd i tidningen Barometern 20/10 -20. https://www.barometern.se/naringsliv/kalmars-fastighetsmarknad-star-stark-204ead07
Nedan citat är hämtat från studien ”Offentligt anställdas bisysslor”, se även vårt föregående inlägg ”Dubbla stolar, del två”.
”Objektivitetsprincipen i regeringsformen föreskriver att alla som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter ska beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet i verksamheten. De som utför offentlig verksamhet ska utgå från en värdegrund som innebär att arbetet ska utföras på ett demokratiskt, effektivt och rättssäkert sätt. I det ligger också att alltid vara vaksamma på korruption och oegentligheter. Den offentliga förvaltningen är en grundsten i det svenska demokratiska systemet. Det är därför av största vikt att förvaltningen har medborgarnas fulla förtroende. Förbudet för de offentliganställda att ha förtroendeskadliga bisysslor bidrar till att upprätthålla detta förtroende.”
En bedömning ska grunda sig på hur en viss bisyssla framstår i allmänhetens och olika intressenters ögon. Regleringen är till för att förebygga skada, inte hantera något som redan har inträffat
Frågan är då hur Peter Arnessons samägande av ett bolag med bl a Carl-Johan Glebe framstår i allmänhetens och olika intressenters ögon? Detta då Peter Arnesson är förvaltningschef på serviceförvaltningen och Carl-Johan Glebe företräder en av de största fastighetsägarna i Kalmar kommun.
Huruvida detta har påverkat Peter Arnesson i hans roll som förvaltningschef har vi ingen aning om.
Det vi diskuterar är, precis som det sägs ovan, hur det framstår.
Lyckas inte kommunen förebygga förekomsten av förtroenderubbande bisysslor riskerar det att försvaga medborgarnas förtroende för förvaltningens oberoende och opartiskhet.
Områden där risken för förtroendeskada är särskilt stor är bl a myndighetsutövning, tillsyn, upphandling och ledning av offentlig verksamhet. Här återfinns tjänster som generellt sett är extra känsliga för förtroendeskada. Det kan som exempel vara åklagare, högre chefer och personer med ansvar för upphandlingar.”
I förvaltningschef Peter Arnessons uppdrag återfinns flera av de ovan nämnda områdena.
Fortsättning följer.
Detta är ju helst sjukt. Har man ingen kontroll inom kommunen på vilka bisysslor deras chefer eller tjänstepersoner har? Peter A som chef för inköp och upphandling som har en firma ihop med Glebe inom fastigheter luktar illa. Upplagt för korruption. Hur tänker kommundirektören samt Kommun styrelsens ordf när man tillåter detta.
Spännande att läsa fortsättningen. Finns det fler som har bisysslor där man gynnar sig själv? Det är kommuninvånarnas pengar man skall sköta på det absolut bästa och sparsammaste sättet.
Hoppas att Kalla fakta eller uppdrag granskning får nys om detta.
Detta med bisysslor är ju något man känt till, men som nog de flesta kanske tycker är ok utan att tänka att det faktiskt är mina och dina pengar som snurrar.
Intressant att följa detta.
“Vi på kommunledningskontoret är av en annan åsikt! ”
Jag, och Gamla Stan, är sedan 8 år drabbad av denna ineffektivitet, oklara roller, brist på övergripande strategi etc. Jag håller 100% med denna 88 sidor opartiska utredning.
Vi Kalmarbor betalar detta, tills vi säger ifrån.
Mina erfarenhet är ett skräcksenario, där högerhanden inte har en aning om vad vänsterhanden gör.
Tyvärr vet inte ens högerhanden vad den gör eller gjorde. Chefer kommer och går och går…
Servicenämnden ska bla sköta allmän platsmark. Samma nämnd åkte nyligen dit för vanvård i området runt mitt hus. Höjda trottoarer runt hela min fastighet och halva grannens utan lov, olovliga 20 tals grävningar, ingen asfalt på 3.5 år, stövelhögt ogräs, idag även högar av löv, Inget har hänt!
Men det är lövblåst hela området i övrigt. Igår skedde detta runt Glebes fastighet av kommunen, men vår trottoar glömde man igen och igen. Sen anmäler man mig för vanvård om och om igen, med enligt sakkunniga (dvs ej Kalmar kommun) helt orimliga krav. Mikael Kaiser (bygglovschef, Kalmar kommun) anser att jag ska bygga klart min glasveranda nu och höja min tomt med jord, att min dränering ligger 40 cm ÖVER mitt källargolv (?)(gör det inte, men 30 cm under. Hela kvarteret Akacians 10 fastigheter är instängda av kommunens höjda gator med ett ökande vattentryck under våra hus.
Detta sprider sig ner under alla kyrkogårdens stenmurar som sätter sig mer och mer för varje regn.
Samma nämnd ska nu starta en inköpsnämnd.
Jag vill att Ni på Granska Kalmar kollar upp varför tidigare chefen Benny Wennberg fick gå. Då flyttades upphandlingsavdelningen till just kommunledningskontoret, för att få mer koll.
Benny Wennberg var en av de ansvariga över kaoset sommaren 2017, då man schaktade loss i 4 månader runt min fastighet. Syftet var att hindra kommunens gatvatten att forsa in i min fastighet. Istället stängde man in vattnet och merparten av vattnet kan därefter inte lämna området alls, utan måste sakta men säkert rinna in under trottoaren och in i min fastighet. Pumparna går för högtryck sedan dess.
Benny Wennberg kanske har rätt – ” Du kanske bara är en sådan där stackars kommuninvånare som hamnat mellan stolarna”, då jag efter alla grävningar “klagade” på kaoset. Johan Persson och Annette Andersson på kommunledningskontoret, har enbart sagt en sak – Vi har inte gjort något fel. Du får skylla dig själv. Du får gå till Domstol.
34 kr per 100 lapp betalar vi skattebetalare/kommuninvånare för denna soppa!
Vi i Gamla Stan får nöja oss med VA från 1914 och inga möjligheter att få bort kommunens vatten från området för de vägrar just dessa 2 kvarter ledningar, som hela övriga Kalmar stad har.
Vem ska betala för alla skador i området?
Att inte göra, kan kosta väldigt mycket mer!
Tyvärr har kommunen monopol, vilket gör detta arbetssätt möjligt, ironiskt nog med våra egna pengar (skatt) dessutom!
Hej Charlotte!
Vi förstår din förtvivlan! Slutsatserna liknande de i denna utredning känns tyvärr symptomatiska för mycket av det vi sett gällande ledningen både i Kalmar kommun och på Länsstyrelsen i Kalmar län.
Vi har till vår mail på [email protected] fått flera förslag på ämnen/ personer som man önskar att vi ska granska.
Även i kommentarerna har det framförts liknande önskemål.
Benny Wennberg är ett av namnen som återkommer.
Vi på Granska Kalmar arbetar ännu så länge helt ideellt men vi tittar på olika alternativ för att kunna komplettera med finansiering av en avlönad tjänst.
Av responsen att döma verkar det finnas en hel del att arbeta med.
Hälsningar Anna
En opartisk granskning behövs över hela Kalmar Kommun och Länsstyrelsen i Kalmar län.Deras samarbete gagnar inte oss medborgare. Byggnadsnämnden är under granskning nu. Undrar hur ofta deras arbete ifrågasätts 1,5 år tillbaka och över 20 bygglov ? Kommunen och länsstyrelsens olika beslut åker med i denna granskning, vilket är nödvändigt. Transparans och objektivitet …. saknas helt. Rena vilda western !
Mycket underligt ännu en person i kommunen som inte har den rätta utbildningen för sitt uppdrag VARFÖR? Tjänstemän i kommunen bestämmer över ärenden som dom inte är sakkunniga i oerhört skrämmande.Gör rätt för en gångs skull Kalmar kommun LÅT ALLA SÖKA OM SINA TJÄNSTER!
En opartisk granskning av hela den kommunala verksamheten vore en självklarhet för att åtminstone se till att de som ska arbeta där inte på något sätt kan ha annan verksamhet som kan påverka deras förtroende.
Att sedan dessutom kolla CV på alla borde ju också vara en självklarhet.
Det är i högsta grad sant det som sägs om politiker “det finns inget annat jobb där man inte behöver ha en kompetens utan man blir helt enkelt invald i klubben för inbördes beundran”.
Titta bara på riksplanet hur det går till, du kan sitta som socialminister och rätt som det är blir det en vakans som biståndsminister. Hur man kan sätta sig in i olika befattningar utan att ha en gedigen utbildning eller ej ens jobbat inom området fattar ju alla att det inte går.
Om jag går till läkaren så vill jag ju inte råka stöta på samma person på däckfirman med att montera däck, det är förtroenderubbande verksamhet.
Se nu till att få fart på detta och granska ut i sömmarna.