Sedan torsdagens regn över Kalmar har vi blivit kontaktade av ett flertal oroliga kommuninvånare varav många också är fastighetsägare och några är företagare. Beskrivningarna varierar men har alla en gemensam faktor, oron över Kalmar kommuns brist på agerande.
Många har fått in vatten i sina källare, någon har fått en ofrivillig sjötomt och andra har fått in vatten i sina företagslokaler.
Senast i dag fick vi ett mail från en av våra läsare, se nedan:
Avsaknad av förebyggande arbete, översvämningartis 31 aug. • 09:43
Många andra kommuner erbjuder sina kommuninvånare sandsäckar i just förebyggande/ skademinimerande syfte. Men eftersom Kalmar kommun inte ägnar sig åt förebyggande arbete enligt egen utsago ärt det följdriktigt att de ej heller tillhandahåller exempelvis sandsäckar till sina medborgare.
Att hänvisa till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) för hjälp framstår som ett mycket märkligt råd. MSB kan vara behjälpliga vid katastrofer som exempelvis översvämningar men är då inriktade på samhällsviktiga funktioner som t ex Hälso- och sjukvård, Social omsorg och trygghet och Tekniska försörjningssystem och inte hjälp direkt till enskilda personer.
För er läsare, men framförallt till de ansvariga på Kalmar kommun, kommer därför en mycket kortfattad och enkel beskrivning av Sveriges grunder i krishantering https://www.krisinformation.se/detta-gor-samhallet/mer-om-sveriges-krishanteringssystem/krishanteringens-grunder
De tre grundprinciperna nedan är en viktig del i svensk krishantering.
“AnsvarsprincipenDen som har ansvar för en verksamhet under normala förhållanden ska ha det också under en krissituation. Det betyder att det är den vanliga sjukvården som har hand om vården även vid en kris, att kommunerna sköter skola och äldreomsorg och så vidare.LikhetsprincipenUnder en kris ska verksamheten fungera på liknande sätt som vid normala förhållanden – så långt det är möjligt. Verksamheten ska också, om det är möjligt, skötas på samma plats som under normala förhållanden.NärhetsprincipenEn kris ska hanteras där den inträffar och av dem som är närmast berörda och ansvariga. Det är alltså i första hand den drabbade kommunen och den aktuella regionen som leder och arbetar med insatsen. Först om de lokala resurserna inte räcker till blir det aktuellt med statliga insatser.”
Dessa tre principer samverkar för att skapa ett samhälle med god förmåga att hantera kriser, då de som hanterar kriserna har god kännedom om de lokala förutsättningarna.
Man börjar med att hantera krisen i dess omedelbara närhet (t ex kommunen), samtidigt som det finns resurser beredda på regional (t ex länsstyrelsen) och nationell nivå (t ex MSB) om händelserna blir för omfattande för att hantera på lokal nivå.
Vår roll i samhället“MSB har ett brett uppdrag för att stödja andra i syfte att samhället ska bli säkrare, med utgångspunkt från målen för samhällets säkerhet. Därför samarbetar och samverkar vi med många aktörer på alla nivåer.”Roller och ansvar“Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, är en statlig myndighet. MSB har ansvar för att stödja samhällets beredskap för olyckor, kriser och civilt försvar. Vår roll är att stödja och driva på, genom att sprida kunskap och stötta samverkan, finansiera utveckling och inom vissa områden utfärda föreskrifter eller utöva tillsyn.”
Kontaktcenter går inte att fråga om något. De är helt borta med vinden. Glöm inte att det är anställdas barn som arbetar där.
Tyvärr så kopplar de inte längre samtal till någon på Serviceförvaltningen utan personen på Kontaktcenter får en fråga av låt säga mig. Därefter börjar cirkusen.
Kontaktcenter ringer X på Serviceförvaltningen och framför min fråga, vi kan här, rent hypotetiskt, säga att vederbörande 1, svarar och 2,svarar på ställd fråga. Jag får därefter svaret förmedlat av Kontaktcenters personal.
Ofta genererar detta svar följdfrågor och då kör vi ett varv till. Denna loop fortgår valfritt antal gånger.
Till detta ska läggas felkällor till följd av denna typ av viskningslek.
Varför man inte kan tala direkt med någon på Serviceförvaltningen är hitintills omöjligt att få ett svar på från någon på Kalmar kommun.
Enligt information från läsare så är informationen gällande sandsäckarna nog tyvärr sann, den är bekräftad även idag. Kontaktcenter har svarat att de i fredags fick informationen från Serviceförvaltningen.
Är det sant? Hur länge har de jobbat efter denna “modell”? Det blir ju ohållbart när man har följdfrågor. Jag vet att de inte gärna skickar mail vidare heller, utan försöker svara själva med nån tafflig halvsanning, länka till hemsidan eller hänvisa till Google. 🙄😯🤔
Vad svarar de på frågan varför de gör så här? Går det inte att ringa direkt till en medarbetare? Kopplar de inte vidare till någon?
Tyvärr är det helt sant. Osäker på om det ens är lagligt. Vid tillfälle ska vi kolla det.
Hur länge de har “arbetat’ enligt detta upplägg är vi inte helt säkra på. Vi blev för kanske ca 6-8 månader sedan framkopplade till Serviceförvaltningens förvaltningschef Peter Arnesson en gång men det var då det. Nu är det tydligen nya direktiv.
Vi har frågat personalen på Kontaktcenter varför de ej kopplar fram samtal längre men det blir inget vettigt svar. Nu är ju personalen på Kontaktcenter endast budbärare/ sköld åt de ansvariga men åt h…ete är det alldeles oavsett.
Gäller detta bara Serviceförvaltningen eller generellt? Antar att de inte klarar av att bli konfronterade. Deras smärtgräns är ju inte hög heller om man så säger.
Sanslös kommun.
Jag vet att vi har fått detta svar gällande Serviceförvaltningen och Socialförvaltningen. Jag är osäker på om någon av de andra på Granska Kalmar försökt nå någon på de andra förvaltningarna via telefon, vi tar ju i princip alltid våra frågor via mail, detta för att kunna styrka både frågor och svar. Eller som ofta gällande Kalmar kommun, även de uteblivna svaren:)
Detta är ett av många fulknep kommunen sysslar med. Likaså att kräva personlig avhämtning av handlingar och att ringa för att få svar på frågor.
De är ensamma i landet om dessa odemokratiska metoder.
Det är ett utstuderat sätt att försöka kringgå rätten att ta del av allmänna offentliga handlingar utan att behöva röja sin identitet.
Kanske skulle vi starta en ombudstjänst för kommuninvånare som vill använda sig av sin grundlagsskyddade rättighet, dvs att utan att röja sin identitet ta del av allmänna offentliga handlingar.
Kalmar kommun kartlägger medborgare, det är ingen nyhet. Annette Andersson sa till mig en gång att “det pratas om medborgare mellan förvaltningar, det blir ju så i en liten kommun”.
Jag är övertygad om att detta nya “arbetssätt” med att inte koppla vidare, beror till stor del på Granska Kalmar. De vill helt enkelt inte bli konfronterade och så har de väl inga svar heller. De är lata och inkompetenta och vill inte bli störda. De respekterar inte demokratin heller.
Skrämmande är vad det är!
Vi tackar för komplimangen:)
Vid tillfälle ska vi ta reda på om detta “arbetssätt” ens är lagligt.
Hur orkar man bo i denna stad? Ingenting verkar fungera. En vacker utsida räcker inte.
Kanske dax för byte i Bregottfabriken?
Stämmer det att JP suttit sedan 2006? Det är ju helt sjukt. Han får förnyat förtroende nästa val också, så det blir väl nästan 20 år totalt som han regerar. Vem ska annars ta över? Någon opposition finns ju inte att tala om och Kalmarfolket sover djupsömn.
Att detta varit möjligt ska inte tolkas som ett tecken på hans skicklighet utan endast som en fullständig avsaknad av opposition.
Lägg till detta Barometern som går i ett kort snöre och snarare intagit rollen som Johan Perssons marknadsavdelning men förklädd till tidning.
Diktatur är det i Kalmar 😡.
Eftersom Kalmar kommun inte gör ett skit vid extrema väderförhållanden i Kalmar.
Ska man gå in på kommun kontoret o fråga efter en väldigt central lokal där privatpersoner o fastighetsägare kan förvara sånt som behövs? Johan o hans lekmän verkar ju inte kunna lösa nått annat än att bygga så situationen blir bara värre och värre 😔😡
Vilken strålande idè!
Jag kan gå in o fråga på kommun kontoret eller om man ska gå in som en liten grupp o ta det personligt?
En bra idè. Se till att du har vittnen med dig då du sannolikt kommer att få svar som är så hårresande att risken är stor att andra kanske inte tror dig:)
Ett alternativ/ komplement till ovan är att spela in samtalet.
Jo det hade jag tänkt att ev ta med nån eller spela in samtalet i utbildningssyfte (som det heter överallt vart man än ringer) 😎.
Det är, som vi inom Granska Kalmar brukar säga till varandra, väldigt lärorikt att bo i Kalmar kommun:)