Hur har då kommunstyrelsen i Kalmar agerat med anledning av denna polisanmälan (gällande tjänstefel i 23 fall) av den politiska majoriteten i samhällsbyggnadsnämnden?
Vi börjar med vad kommunallagen (KL) säger om kommunstyrelsens uppsiktsplikt.
6 kap. Styrelsen och övriga nämnder
Uppgifter
Styrelsen ska leda och samordna förvaltningen av kommunens eller regionens angelägenheter och ha uppsikt över övriga nämnders och eventuella gemensamma nämnders verksamhet. (vår fetstil)
Styrelsen ska även ha uppsikt över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § eller enligt annan lag eller författning.
Styrelsen ska också ha uppsikt över kommunal verksamhet som bedrivs i sådana juridiska personer som avses i 10 kap. 2-6 §§ och sådana kommunalförbund som kommunen eller regionen är medlem i. Lag (2019:835).
Därutöver har vi även detta reglemente kommunstyrelsen som Kalmar kommun har gällande kommunstyrelsens uppgifter.
“Kommunstyrelsens övergripande uppgifter
Kommunstyrelsens ansvar för ledning, styrning och uppföljning
§1 Kommunstyrelsen är kommunens ledande politiska förvaltningsorgan. Den har ett helhetsansvar för kommunens verksamheter, utveckling och ekonomiska ställning. Kommunstyrelsen ska leda och samordna förvaltningen av kommunens angelägenheter och ha uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders verksamhet. Kommunstyrelsen ska också ha uppsikt över kommunal verksamhet som bedrivs i kommunala företag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska följa de frågor som kan inverka på kommunens utveckling och ekonomiska ställning och fortlöpande i samråd med nämnderna följa upp de fastställda målen och återrapportera till kommunfullmäktige. Kommunstyrelsen ansvarar för beslut om samordning mellan nämnderna och gränsdragning mellan nämndernas kompetens. Kommunstyrelsen ansvarar för att en effektiv och ändamålsenlig organisation upprätthålls. …….”
Kommunstyrelsens ansvarlör 5 feb. • 10:45
Påminnelse FWD: Kommunstyrelsens ansvarsön 6 feb. • 17:54
6 feb. 2022 19:35 av [email protected]:“Hej,Nej, det har jag inte. Avvaktar rättsprocessen.Med vänlig hälsning,”Hanne
Re: Kommunstyrelsens ansvarsön 6 feb. • 20:41
Sv: Påminnelse FWD: Kommunstyrelsens ansvarmån 7 feb. • 08:09
Re: Sv: Påminnelse FWD: Kommunstyrelsens ansvarmån 7 feb. • 08:12
Re: Kommunstyrelsens ansvarsön 6 feb. • 20:41
Re: Kommunstyrelsens ansvarmån 7 feb. • 21:03
Vi kan alltså, enligt ovan, konstatera att de i Kommunstyrelsen inte har gjort ett dyft efter denna polisanmälan av den politiska majoriteten i samhällsbyggnadsnämnden, detta trots deras uttalade uppsiktsplikt både i Kommunallagen och Kalmar kommuns reglemente gällande kommunstyrelsen.
Jämför detta med vad kommunstyrelsen i Alingsås gjorde med anledning av en polisanmälan gällande tjänstefel vid ett (1) beviljat bygglov.
Givetvis gäller aktuell lag, kommunallagen (KL) i hela Sverige där både Kalmar och Alingsås ingår.
En av dessa kommuner kan rimligen därför inte förstå innebörden av sitt uppdrag gällande denna uppsiktsplikt.
Här följer lite hur Alingsås kommunstyrelse och deras förvaltning, kommunledningskontoret agerade.
Kommunledningskontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning , har i skrivelse den 10 december 2021 lämnat följande yttrande samt förslag till beslut gällande kommunstyrelsens uppsiktsplikt. Tjänsteskrivelse – Uppföljning inom kommunstyrelsens uppsiktsplikt (10)
Citaten nedan är hämtade ur denna skrivelse.
“För att fullgöra kommunstyrelsens uppsiktsplikt behöver kommunstyrelsen inhämta information om arbetssätt och faktisk rättstillämpning i samhällsbyggnadsnämnden.”
“Det är samhällsbyggnadsnämnden som har juridiskt ansvar för fattade beslut och det är nämnden som ska säkerställa korrekt rättstillämpning inom myndighetsutövning och beslut om bygglov. Samhällsbyggnadsnämnden ska också utforma en adekvat intern kontroll och följa upp fattade myndighetsbeslut.”
“Kommunstyrelsen kommer att kalla samhällsbyggnadsnämnden till samtal om nämndens rättstillämpning i bygglovsärenden och om vilka åtgärder som har vidtagits mot bakgrund av ovan.”
“Kommunstyrelsen ser dessutom behov av att genomföra granskning genom extern part som kan ge ytterligare information, så att kommunstyrelsen vid behov kan initiera ärende till kommunfullmäktige.”
“Kommunledningskontoret har varit i kontakt med kommunrevisionen i syfte att klargöra vilka åtgärder som planeras av kommunrevisionen. Kommunrevisionen har möte den15 december.”(dvs efter dag för denna skrivelse, vår not)
Kommunledningskontorets förslag till beslut:
“Förslag till kommunstyrelsen för beslut: Samhällsbyggnadsnämnden kallas till samtal med kommunstyrelsen i enlighet med ovan angivna skäl. Kommunledningskontoret får i uppdrag att beställa en extern granskning av nämndens rättstillämpning i myndighetsutövning rörande bygglov”.
Kommunstyrelsens protokoll 13 december 2021 Protokoll kommunstyrelsen 13 december 2021
“Kommunstyrelsen beslutar 13 december 2021 ,§219 att inom kommunstyrelsens uppsiktsplikt kalla samhällsbyggnadsnämnden till samtal med kommunstyrelsen och att genomföra en extern granskning av nämndens rättstillämpning i myndighetsutövning rörande bygglov.”
§219 (sidan 41-44 i ovan bifogade fil)
Beslut: Kommunstyrelsens beslut:
“1.Samhällsbyggnadsnämnden kallas till samtal med kommunstyrelsen i enlighet med ovanan givna skäl .
2. Kommunledningskontoret får i uppdrag att beställa en extern granskning av nämndens rättstillämpning i myndighetsutövning rörande bygglov.”
“Anteckning Anna Hansson (MP) lämnar följande protokollsanteckning: Vi i Miljöpartiet har under hela mandatperioden oroats över förhållanden i samhällsbyggnadsnämnden. Vi har upplevt i flera ärenden som hanterats i nämnden att det finns frågetecken kring om lagstiftning följs eller ej. Vi har också upplevt att det finns stor skillnad på hur förvaltning och nämnd uppfattar vilka lagar och principer som ska avgöra vilka beslut som fattas. Vi har också noterat revisionens tidigare kritik om att nämnden i ett flertal fall inte motiverat sina beslut. Vi har också en del frågeställningar kring hur nämnden arbetar med likabehandling vid bygglovshanteringen. Vi hoppas på en klargörande extern granskning av nämndens rättstillämpning i myndighetsutövning rörande bygglov ,och en klargörande dialog mellan samhällsbyggnadsnämnden och kommunstyrelsen. De är viktigt att kommunstyrelsen uppfyller kravet i Kommunallagen om uppsikt över kommunens verksam
I kommande inlägg kommer vi att visa varför vi menar att det är Alingsås kommunstyrelse som agerat korrekt.
Kalmar är en kalkonkommun, bara att inse. Pajasar! Det går bra med tryggheten också.
https://sverigesradio.se/artikel/man-misstankt-skottskadad-i-kalmar
Vilka oförskämda svar de lämnar!
Peter Akinder kräver vårdat språk, genom att prata ner fakta som är styrkt av forskning i debatten i media gällande Snurrom.
Johan Persson och Hanne Lindqvists svar ovan delger samma svar som kan förväntas av de som ej är insatta, pålästa, utbildade.
Vi andra förstår att en stad lyder under juridik alltså de lagar som redan riksdagen bestämt.
Politikerna i Kalmar, majoriteten eller oppositionen förstår inte ens frågan och “håller med den som styr staden”.
En tyst opposition är bättre än de som håller med majoriteten . Ett hån mot oss som är moderater Hanne.” Du fjäskar för att få vara med”. Moderaterna måste få in starka personer med kunskap, ryggrad och styrka att våga gå emot Johans och Akinders tokigheter .
Vilken tur att vi har en så bra kommundirektör som ska styra upp dessa pågar. Visa oss då hur Annette Andersson.
Finns det något som fungerar i Kalmar?
Kommundirektör Annette Andersson. Du ar anställd att vara den yttersta chefen över samtliga tjänstemän i kommunen Kalmar. Ok. Vad sker ?
Annette Andersson! Vi betalar din lön. Som anställd högsta verkställande chef hade vårt företag avsatt dig då “kunden ” är viktigast, vilket borde vara allmän kännedom med din titel.
Ja Otto. Johans Kalmarmodell har fritt fått verka fram till nu. Tack Granska Kalmar för ert sakliga, idoga arbete som ger oss vanliga insyn och lärdom i hur en kommun ej får skötas med våra skattemedel.
Tack även till media som Barometern som sakligt förklarat hur Johan Persson flyttade över sin fru Malin Almqvist till länsråd med uppgift bl a att vara ansvarig över alla sin mans “hjälm och spade projekt “att gå igenom” utan granskning. Malin som genom fulspel kuppade bort en rättskaffens hedersman, f d landshövding Thomas Carlzon som “bara” följde de lagar som bestämts i riksdagen. Hur kunde hon med enbart lärarutbildning (?) få en sådan tjänst? Tur att hon anställde de 12 lärljungarna (Baromterns lista) som kan fortsätta vara lojala medspelare.
Skäms politiker som enbart följer ert ego, oavsett färg. Va rädda om oss!