Lagar och ansvar för kulturhistorisk bebyggelse
Det finns ett antal lagar och bestämmelser som reglerar kulturhistorisk bebyggelse och ett flertal institutioner som sedan har olika ansvarsområden. Samtliga citat nedan är hämtade från Riksantikvarieämbetets sida https://www.raa.se/hitta-information/bebyggelseregistret-bebr/lagar-och-ansvar/
Då Kalmar kommun har mycket kulturhistorisk mark och bebyggelse aktualiseras nedan regelbundet.
Som exempel kan ges den nu omskrivna föreslagna detaljplanen för Foppahotellet och alla ärenden i Gamla stan, huvudsakligen relaterade till översvämningsproblematiken.
Detta inlägg kommer vi att hänvisa till framöver då det på ett överskådligt sätt visar vem som ansvarar för vad.
Riksantikvarieämbetet
“Riksantikvarieämbetet har enligt Kulturmiljölagen (f.d. Kulturminneslagen) överinseende över kulturminnesvården i landet. Det innebär bland annat utveckling av samarbetet mellan olika aktörer inom området och analys av de konsekvenser förändringar i samhället medför i kulturmiljön. Riksantikvarieämbetet har som ledande myndighet i kulturminnesfrågor visst tolkningsföreträde i hur Kulturmiljölagen ska tillämpas och ansvarar för utpekandet av riksintressen i enlighet med miljöbalken.”
Länsstyrelsen
Länsstyrelsen är en statlig samordnande myndighet på regional nivå med det praktiska ansvaret för tillämpningen av Kulturmiljölagen, utom då det gäller tillstånd till export av kulturföremål. Länsstyrelsen kontrollerar att Kulturmiljölagen följs, har tillsynsansvar över kulturminnesvården, ger tillstånd, råd och information. Länsstyrelsen kan också bevilja bidrag till vård av särskilt värdefulla fornlämningar, byggnader och kulturlandskap. Som stöd i expertfrågor använder sig länsstyrelserna i första hand av de lokala eller regionala museerna.
Kommunerna
“Även kommunerna har ansvar för kulturmiljövården, bland annat utifrån bestämmelserna i plan- och bygglagen. Plan- och bygglagen reglerar bland annat användning av mark- och vattenområden och hur den byggda miljön skall utvecklas och bevaras. Kommunerna ska dessutom enligt miljöbalken tillgodose riksintressena i sina översiktsplaner.”
Länsmuseerna
“Länsmuseernas uppdrag är bland annat att göra länets kulturarv tillgängligt, fördjupa kunskapen om mångfalden i kulturarvet, öka insikten om det förflutna, samt dokumentera och förmedla länets historia och värdet av våra kulturmiljöer. Länsmuseerna kan även hjälpa allmänhet och hembygdsföreningar, lokala entreprenörer och andra aktörer med råd och stöd i kulturhistoriska frågor, dessutom är länsmuseerna i många fall remissinstans åt länsstyrelser och kommuner. I flera länsmuseers verksamhet ingår också antikvariska besiktningar och rådgivningar när det gäller skötsel och restaureringar av bebyggelse. Länsmuseerna ansvarar för att samla föremål och fotografier och har hand om länens kulturhistoriska arkiv.”
Lagar och bestämmelser för skydd av kulturhistoriskt värdefull bebyggelse
Plan- och bygglagen (PBL)
“Byggandet styrs av plan- och bygglagen och tillhörande förordning. Lagen är ett instrument för sammanvägning av allmänna och enskilda intressen.”
“Enligt Plan- och bygglagen är det förbjudet att förvanska särskilt kulturhistoriskt värdefull bebyggelse. För all bebyggelse gäller även varsamhetskravet som innebär att bebyggelsens ”särart” och ”karaktärsdrag” ska tillvaratas vid ändring eller underhåll. Plan- och bygglagen gäller alltid, både exteriört och interiört, även om åtgärderna inte kräver bygglov. Fastighetsägaren eller byggherren är ansvarig för att lagen följs.
Viktiga paragrafer för bevarandet av kulturhistoriskt värdefulla byggnader:
Det viktigaste verktyget för att skydda kulturhistoriskt värdefulla byggnader med Plan- och bygglagen har det tredje kapitlet varit, vilket nu ersätts med det åttonde kapitlet i den nya författningen PBL (2010:900).
13 § Förbud mot förvanskning (Tidigare PBL 3:12, Lag (1994:852)
En byggnad som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt får inte förvanskas.
Första stycket ska tillämpas också på
- anläggningar som är bygglovspliktiga enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 7 §
- tomter i de avseenden som omfattas av skyddsbestämmelser i en detaljplan eller i områdesbestämmelser
- allmänna platser
- bebyggelseområden.
14 § Underhåll och varsamhet (Tidigare PBL 3:13 Lag (1994:852).
Ett byggnadsverk ska hållas i vårdat skick och underhållas så att dess utformning och de tekniska egenskaper som avses i 4 § i huvudsak bevaras. Underhållet ska anpassas till omgivningens karaktär och byggnadsverkets värde från historisk, kulturhistorisk, miljömässig och konstnärlig synpunkt.
Om byggnadsverket är särskilt värdefullt från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt, ska det underhållas så att de särskilda värdena bevaras.
En anordning för ett syfte som avses i 4 § 2–4, 6 eller 8, ska hållas i sådant skick att den alltid fyller sitt ändamål.
17 § (Tidigare PBL 3:10 Lag (1998:805).
Ändring av en byggnad och flyttning av en byggnad ska utföras varsamt så att man tar hänsyn till byggnadens karaktärsdrag och tar till vara byggnadens tekniska, historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden.”
Översiktsplan
“Kommunen använder olika typer av planinstrument för att styra var och hur det skall byggas, dessa planinstrument regleras även de av Plan- och bygglagen.”
“Översiktsplan är ett begrepp inom fysisk planering och avser en kommuntäckande plan som ska redovisa grunddragen i den avsedda användningen av mark- och vattenområden och den framtida bebyggelseutvecklingen. Av översiktsplanen ska också framgå hur kommunen avser att tillgodose riksintressen (Miljöbalkens 3 och 4 kapitel) och följa gällande miljökvalitetsnormer samt redovisa sådana områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen där strandskyddet kan komma att upphävas. Översiktsplanen introducerades med Plan- och bygglagen (PBL) år 1987 och ersatte flera äldre översiktliga planformer (t ex kommunplan och markdispositionsplan). Översiktsplanen är, till skillnad från detaljplan och områdesbestämmelser, inte juridiskt bindande.”
“I översiktsplanen är vissa områden utpekade där särskild uppmärksamhet ska ägnas åt kulturhistoriska värden. I dessa områden ska stor hänsyn tas till såväl helhetsmiljön som de enskilda byggnadernas kulturhistoriska värden.”
Detaljplan och bestämmelser i plan
“Byggnader eller områden som är särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt och därför inte får förvanskas kan av kommunerna skyddas genom detaljplanering i den så kallade fysiska planeringen.
Detaljplanen, tidigare benämnd ”stadsplan”, används i kommunen som ett verktyg för lokala politiska ställningstaganden om bebyggelsens utformning och om hur mark och vatten ska användas och gäller för ett avgränsat område, från en enstaka fastighet till en mindre stadsdel.”
“De bestämmelser som läggs in i planen är juridiskt bindande och innefattar både rättigheter och begränsningar för förändringar i området. Exempelvis kan bestämmelser för var man får bygga, vad byggnader och markområden skall användas till, byggnadshöjder, byggnaders utformning i stora drag med mera, redovisas i detaljplan. Byggrätten i detaljplanen anger den maximala grad av bebyggelse som tillåts på en plats. Den maximala byggnadsvolymen avgränsas av exempelvis byggnadsarea, hushöjd eller våningsantal samt tillåten användning av byggnaden (exempelvis bostadsändamål, handel, industri eller kontor).”
“Skydd av kulturhistoriskt värdefull bebyggelse markeras med bokstäverna q, Q och k. En detaljplan gäller tills dess att den upphävs eller täcks över av en ny.”
“För att kunna överklaga detaljplanebestämmelser måste man lämna skriftliga invändningar under planprocessens gång för att sedan överklaga beslutet hos länsstyrelsen.”
Läs mer: PBL Kunskapsbanken
Bygglov och bygganmälan
Fastighetsägare behöver som regel bygglov för att bygga nytt, bygga till eller ändra en byggnads yttre. Detta regleras i plan- och bygglagen (PBL). Det krävs även bygglov för väsentligt ändrad användning av en byggnad, när en kontorsfastighet exempelvis görs om till bostadshus. För att riva en byggnad krävs rivningslov om den aktuella byggnaden ligger i detaljplanelagt område eller där rivningslov införts i områdesbestämmelser. Vid väsentliga invändiga förändringar samt vid underhåll av kulturhistoriskt värdefull bebyggelse behöver fastighetsägaren som regel också göra en bygganmälan. En väsentlig invändig förändring innebär exempelvis att bärande konstruktioner berörs eller att planlösningen avsevärt påverkas.
Läs mer:
Bygglov och bygganmälan
Den gamla Plan- och bygglagen- Plan- och bygglagen (PBL) – Notisums webbplats, Plan- och bygglagen.
Plan-och bygglagen (2010:900) – ny Plan- och bygglag som trädde i kraft 2011-05-02.
Information från Boverket ang. nya PBL.
Kulturmiljölagen (KML)
2Lagen innehåller bland annat bestämmelser för skydd av värdefulla byggnader liksom fornlämningar, fornfynd, kyrkliga kulturminnen och vissa kulturföremål.”
”Det är en nationell angelägenhet att skydda och vårda vår kulturmiljö. Ansvaret för detta delas av alla.”
“Så inleds Kulturmiljölagen (SFS nr 1988:950) som är den centrala lagen för kulturmiljövården. Här anges att Länsstyrelsen har tillsyn över kulturminnesvården i länet och att Riksantikvarieämbetet har överinseende över kulturminnesvården i landet. Enskilda byggnadsminnen omfattas av tredje kapitlet i Kulturmiljölagen och Kyrkliga byggnadsminnen omfattas av fjärde kapitlet.”
Läs mer: Kulturmiljölagen (Riksantikvarieämbetet) Lag (1988:950) om kulturminnen m.m.
Byggnadsminnen (3kap. KML)
“Byggnadsminnen är byggnader eller anläggningar som, i enlighet med Kulturmiljölagens tredje kapitel, har ett ”synnerligen högt kulturhistoriskt värde eller som ingår i ett bebyggelseområde med ett synnerligen högt kulturhistoriskt värde”. Syftet är att trygga människors rätt till en viktig del av det gemensamma kulturarvet.”
“Länsstyrelsen beslutar om en enskilt ägd byggnad eller anläggning ska bli byggnadsminne. För att reglera hur det kulturhistoriska värdet ska tas tillvara fastställs skyddsbestämmelser eller föreskrifter för varje byggnadsminne. Länsstyrelsen har tillsynsansvar och prövar om tillstånd kan ges till åtgärder som strider mot skyddsbestämmelserna. Den som äger ett byggnadsminne har möjlighet att söka bidrag för de antikvariska överkostnader som kan uppstå, till exempel vid en restaurering. Enskilda byggnadsminnen omfattas av tredje kapitlet i Kulturmiljölagen.”
Läs mer: Byggnadsminnen 3 kap. (Riksantikvarieämbetet), Lag (1988:950) om kulturminnen m.m.
Svenska kyrkans kyrkor och dess lagskydd
“Om en församling vill restaurera, renovera eller bygga om sin kyrka krävs alltid tillstånd från Länsstyrelsen. Inte heller inventarier får konserveras, restaureras, repareras, avyttras eller flyttas från sin plats utan särskilt tillstånd. Inom varje församling skall det finnas en inventarieförteckning över de inventarier som har kulturhistoriskt värde.”
Läs mer: Kyrkliga kulturminnen (4 kap) (Riksantikvarieämbetet), Svenska kyrkan och kulturarv
Förordningen (2013:558) om statliga byggnadsminnen
“Regeringen beslutar efter framställan från Riksantikvarieämbetet om en statlig byggnad eller anläggning ska bli byggnadsminne. Byggnaden eller anläggningen i fråga ska berätta om viktiga delar av Sveriges och den statliga förvaltningens historia, samt vara synnerligen märklig. Riksantikvarieämbetet lämnar förslag på nya statliga byggnadsminnen och ansvarar för tillsynen över dem. Statliga byggnadsminnen omfattas av Förordningen (2013:558) om statliga byggnadsminnen.”
Läs mer:
Förordningen om statliga byggnadsminnen (1988:1229) gäller t.o.m. 2013-12-31
Förordningen om statliga byggnadsminnen (2013:558) gäller fr.o.m. 2014-01-01
Miljöbalken
“Värdefulla natur- och kulturmiljöer skyddas enligt den centrala miljölagstiftningen – Miljöbalken. Hit hör de cirka 1700 områden som är av riksintresse för kulturmiljövården. Miljöbalkens 6 kap. kräver att en så kallad miljökonsekvensbeskrivning ska göras vid planering inför bebyggelse och annan exploatering som kan komma att påverka miljön. En miljökonsekvensbeskrivning ska identifiera, beskriva och bedöma verksamhetens effekter på bland annat kulturmiljön, landskap, och kulturarv.”
“Länsstyrelserna och Naturvårdsverket har centrala roller i detta sammanhang. Riksantikvarieämbetet ger – vid sidan av de regionala och lokala museerna – stöd som central expert inom kulturmiljöområdet. Miljöbalken ger också länsstyrelser och kommuner möjlighet att inrätta kulturreservat enligt samma regler som gäller för inrättande av naturreservat. Riksantikvarieämbetet ger så kallad tillsynsvägledning i frågor kring kulturreservat.
Riksantikvarieämbetet arbetar med att utveckla metoder för att beskriva de kulturvärden och kulturmiljöer som ska skyddas enligt miljöbalken. Vi arbetar även med hur förvaltning ska bedrivas eller förändringar genomföras så att dessa värden kan tas tillvara och utvecklas.”
Läs mer: Miljöbalken
Riksintressen
“Riksantikvarieämbetet beslutar om vilka områden som är av riksintresse för kulturmiljövården, i enlighet med miljöbalkens tredje kapitel. Det kan handla om allt ifrån små miljöer som speglar en speciell historisk epok till vidsträckta landskapsavsnitt som utvecklats under lång tid. Det är sedan kommunernas uppgift att i sina översiktsplaner ange hur riksintressena ska tillgodoses.”
Läs mer: Riksintressen för kulturmiljövården
Kulturreservat
“Ett kulturreservat kan omfatta byggnader, anläggningar, lämningar och marker – men även sådana värden som består av verksamhet, kunskap och traditioner kan hanteras inom ramen för kulturreservatets förvaltning.
Om ett område ska skyddas och förvaltas som kulturreservat beslutas av länsstyrelse eller kommun. I dessa beslut skall det finnas ett bestämt syfte med skyddet och de olika föreskrifter som gäller i det aktuella reservatet. Till varje beslut följer en skötselplan som beskriver målen för bevarandearbetet samt vilka åtgärder som måste genomföras för att målen skall nås. En skötselplan kan även innehålla mål för reservatets utveckling, verksamheter och publikevenemang. Skyddsinstrumentet kulturreservat infördes med miljöbalken 1999.”
Andra lagar och bestämmelser
“Krav på hänsyn till kulturmiljövärden finns också uttryckligen i bland annat Väglagen, Skogsvårdslagen, Förordningen om statliga byggnadsminnen samt indirekt i Järnvägslagen. Kulturlandskap vårdas och skyddas också genom miljöstödet inom ramen för EU:s jordbrukspolitik. Miljöstödet för natur- och kulturmiljöer har till syfte att bevara och synliggöra värdefulla lämningar och miljöer som vittnar om den äldre markanvändningen. Dessa bidrag handläggs av Länsstyrelsen.”
Oj, det var mycket text att plöja igenom och man måste nog vara skapt på ett sätt som jag själv är för att förstå detta.
En sak är klar att gå i stan och se den vackra fasaden och siluetten av slottet är underbart.
Med Foppahotellet försvinner denna fantastiska utsikt, men vi får ju ytterligare ett JP monument för framtiden.
Snyggt jobbat Johan ytterligare en fjäder i din hatt.
Du säger du värnar om Kalmar, det gör du inte alls, du värnar om dig själv och att du ska bli ihågkommen som den som minsann såg till att vi fick 2 nya hotell till denna som du tycks tro ,storstad.
Du förstår inte hur vi hotellanställda ser på detta och hur fel du är på det.
Vi har blivit kontaktade av Granska Kalmar, av b.la Staffan.
Så vi har berättat hur verkligheten är och det är inte som du tycks tro.
Vi har blivit lovade att det ska komma en uppföljning runt detta snart, så hoppas ni skriver om detta vansinne snart.
Och också ett tack att ni hade så relevanta frågor om och runt våra hotell.