Vid kommunstyrelsens arbetsutskott 29/9 2020 var ärendet om Gamla stan 2:4 och återställande av mark en av punkterna.
Nedan står det som återfinns gällande detta ärende i protokollet från ovan möte.
Av någon anledning skriver man en halv avhandling om avsaknaden av verksamhetsområde dagvatten och även hur länsstyrelsen har agerat under årens lopp. Ett område som ej är verksamhetsområde dagvatten (del av Gamla stan) har alltså ingen ledning under jord där fastighetsägarna kan koppla sitt dagvatten på.
Detta har ju inte på något sätt med de olovliga markarbeten som skedde ovan jord att göra (höjning av trottoarens nivå) på fastigheten Gamla stan 2:4. Denna höjning drabbade två av de privata fastighetsägarna som är granne till kommunens fastighet.
I detta mötesprotokoll är det ett flertal felaktigheter varav Carl-Henric Sölvinger pekar på en, nämligen att utredningarna i de bägge tillsynsärendena utförda av Växjö kommun fullständigt har utelämnats i detta sammanhang.
§ 119 kommunstyrelsens-arbetsutskott-protokoll-29-september-2020
Yttrande med anledning av skrivelsen den 25
september 2020 om eventuell olovlig markåtgärd på
fastigheten Gamla stan 2:4
Dnr KS 2018/0375
Handlingar
Kommunledningskontorets skrivelse den 28 september 2020.
Samhällsbyggnadskontorets skrivelse den 25 september 2020.
Bakgrund
28 juni 2019 fick Kalmar kommun ett föreläggande av länsstyrelsen om att på
nio månader anlägga en dagvattenanläggning för kvarteret Akacian. Kalmar
kommun överklagade beslutet med yrkande i första hand att ärendet återfördes
för förnyad handläggning eftersom Kalmar kommun inte tagit del av alla
handlingar samt i andra hand att genomförandetiden skulle förlängas. En rimlig
bedömd genomförandetid uppgår till ca 2 år.
7 (13)
Kommunstyrelsens arbetsutskott PROTOKOLL
Sammanträdesdatum
2020-09-29
26 september 2019 upphävde Mark- och miljödomstolen länsstyrelsens beslut
och återförvisade målet till länsstyrelsen för erforderlig handläggning.
28 november 2019 lämnade Kalmar kommun ett PM till länsstyrelsen
angående dagvattensituationen i kvarteret Akacian. I PM:et föreslogs vidare
åtgärder med VA-förnyelse av befintliga ledningar i området när ledningarna
anses vara uttjänta av huvudmannen och att kommunfullmäktige i samband
med detta beslutar att verksamhetsområdet för dagvatten ska utökas. Vidare
föreslogs att gatorna bör utredas om de ska justeras i samband med VAförnyelsen och att VA-förnyelsen bör samordnas med övriga ledningsägare.
26 juni 2020 beslutade länsstyrelsen om att inte förelägga Kalmar kommun om
att upprätta verksamhetsområde för dagvatten i och omkring kvarteret
Akacian. Länsstyrelsen konstaterade sammanfattningsvis att det fanns
motstridiga uppgifter om dagens hantering av dagvatten orsakar olägenheter
för människors hälsa eller miljön. Flera av de förändringar som har påtalats
påverka dagvattensituationen i området ansågs i första hand borde hanteras av
tillsynsmyndigheten för dagvattenledningar och enskilda anläggningar, det vill
säga Kalmar kommun. Länsstyrelsen ansåg att deras utredning inte gav stöd för
att det föreligger sådana hälso- eller miljöskäl som förutsätts i lagstiftningen för
att kommunen ska vara skyldig att omhänderta dagvattnet i området genom en
allmän va-anläggning.
Tillsynsmyndighet för dagvattenledningar och enskilda anläggningar är
samhällsbyggnadsnämnden. Två tillsynsärenden rörande området, Akacian 17
och Gamla Stan 2:4, har under 2020 handlagts av samhällsbyggnadskontoret
och åtgärder kommunicerades till fastighetsägarna den 25 september.
I sin utredning av Gamla Stan 2:4 konstaterar samhällsbyggnadskontoret att
det är sannolikt att viss mängd vatten oönskat når mark som tillhör Akacian 17
och påverkar markens vattenmättnad. Denna vattenmängd bedöms som
relativt liten och har sannolikt ingen annan påverkan på tomtmarken än lokalt
kring fastighetsgränsen.
Samhällsbyggnadskontoret anser vidare att markområdet runt Akacian 17 som
utgör fastigheten Gamla Stan 2:4 är i sådant ovårdat skick att det kan utgöra en
betydande olägenhet. Samhällsbyggnadskontoret avser därför att föreslå
samhällsbyggnadsnämnden att förelägga Kalmar kommun i egenskap av
fastighetsägare att sänka markhöjden runt fastigheten Akacian 17 till
ursprunglig nivå innan l-stöden (betong-stöden) utfördes, belägga trottoaren
med tät asfalt eller annat likvärdigt tätt material/beläggning, laga/fylla i
markbeläggningen i mötet mellan vägbana och kantsten, rätta upp kantstenen
och skeva, valla eller på annat sätt ändra vägområdet för att minska påverkan
av det vatten som strömmar på och från Söderportsgatan, Kungsgatan och
Klostergatan, runt Akacian 17.
Med anledning av samhällsbyggnadskontorets kommunicering i ärendet
föreslås servicenämnden få i uppdrag att återställa markområdet runt Akacian
17 till vårdat skick.
8 (13)
Kommunstyrelsens arbetsutskott PROTOKOLL
Sammanträdesdatum
2020-09-29
Delar av VA-anläggningarna i gamla stan är från tidigt 1900-tal så en VAförnyelse behöver planeras framåt. Hela området har ett högt kulturhistoriskt
värde och är skyddat av bestämmelser kring fornlämning och kulturmiljö. Av
denna anledning är samordning med övriga ledningsägare av vikt när ett VAförnyelsearbete planeras och genomförs.
Det finns två sammanhängande områden i gamla stan som inte är verksamhetsområde för dagvatten. Det är hela, eller delar av fastigheterna, Cedern,
Björken, Akacian, Enen, Flädern och Alen.
Som ett första steg mot en samordnad VA-förnyelse i området bör en
dagvattenutredning genomföras för att klargöra status och behov för de
områden som inte omfattas av verksamhetsområde för dagvatten.
Samhällsbyggnadsnämnden föreslås få uppdraget i samarbete med Kalmar
Vatten AB.
Överläggning
Ulrick Hultman, kommunledningskontoret, redogör för ärendet.
Under överläggningen föreslår Carl-Henrik Sölvinger (L) att arbetsutskottet ska
besluta i enlighet med kommunledningskontorets förslag med tillägget att i
första och andra stycket lägga till ”skyndsamt” enligt följande:
”…hemställer till servicenämnden att skyndsamt återställa markområdet runt
Akacian 17….” samt
”….samhällsbyggnadsnämnden att i samarbete med Kalmar Vatten AB
skyndsamt genomföra en dagvattenutredning….”.
Efter att överläggningen avslutats beslutar arbetsutskottet i enlighet med
Carl-Henrik Sölvingers förslag.
Beslut
Kommunstyrelsens arbetsutskott hemställer till servicenämnden att skyndsamt
återställa markområdet runt Akacian 17 till ett vårdat skick.
Som ett första steg mot en samordnad VA-förnyelse i området hemställer
kommunstyrelsens arbetsutskott till samhällsbyggnadsnämnden att i samarbete
med Kalmar Vatten AB skyndsamt genomföra en dagvattenutredning för de
delar av gamla stan som inte omfattas av verksamhetsområde för dagvatten.
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att ovanstående ska utgöra yttrande
till samhällsbyggnadskontoret med anledning av skrivelsen den 25 september
2020 om eventuell olovlig markåtgärd på fastigheten Gamla stan 2:4.
Protokollsanteckning
Carl-Henrik Sölvinger (L) redovisar en protokollsanteckning enligt följande:
”Jag stödjer föreslagna åtgärder vid dagens möte. Det vill säga sänka marknivån
och belägga trottoar kring fastigheten samt påbörja en dagvattenutredning för
hela området. Det är av yttersta vikt att dessa åtgärder genomförs skyndsamt
då det i allt detta befinner sig en individ som är beroende av kommunens
agerande. En dagvattenutredning tar normalt sett 6 månader att genomföra, det
är allt för lång tid i detta ärende och måste prioriteras och handläggas snabbare.
9 (13)
Kommunstyrelsens arbetsutskott PROTOKOLL
Sammanträdesdatum
2020-09-29
Parterna är inte jämlika i denna process, en fastighetsägare mot hela Kalmar
kommunkoncern. Det är av yttersta vikt att man tar hänsyn till detta i ärendets
vidare handläggning.
Detta ärende har pågått i många år och är infekterat. Att kommunen som
fastighetsägare nu kommuniceras av sin egen myndighetsnämnd är allvarligt
och måste omedelbart hörsammas. De markåtgärder som nu ska återställas har
genomförts 2012-2018. En lång period av arbeten som nu ska återställas.
Det är för mig självklart att fastighetsägaren efter förmåga gjort vad hen kunnat
för att bevara fastigheten. Ingen vill hamna i den situation som fastighetsägaren
nu hamnat i. Om kommande dagvattenutredning visar på sådana brister att
detta kan antas ha orsakat skada för den enskilde måste Kalmar kommun också
ta sitt ansvar. Eventuella åtgärder som utredningen sedan föreslår för att
förbättra dagvattenhanteringen i området måste då också självklart skyndsamt
verkställas.
I underlagen till dagens beslut har inte Växjös utredning av tillsynsärendena
bifogats. Det är inte bra då det vore att utelämna en stor och viktig del av
bakgrunden till dagens beslut. Växjö konstaterar i sina utredningar att det
kommunala ledningsnätet i området har brister och att ansvaret för att vidta
åtgärder åligger kommunkoncernen. Även om ansvarsfrågan tyvärr ännu inte
är fullt utredd finns ändå ett ansvar från kommunens sida för att denna process
tagit mycket lång tid och inneburit stort personligt lidande för en
kommuninvånare. Detta måste fortsättningsvis beaktas.
Jag förde också upp vid dagens möte att eventuella återställningsarbeten skulle
kunna genomföras av tredje part. Eventuellt kunde då dialogen underlättas
kring arbetet på plats då detta kunde ske på mer jämlika grunder. Att arbetet
också dokumenteras grundligt är av yttersta vikt för den fortsatta processen.”
Trots att en annan opartisk kommun som Växjö slår ner på den utredning som gjort.
Växjö konstaterar i sina utredningar att det
kommunala ledningsnätet i området har brister och att ansvaret för att vidta
åtgärder åligger kommunkoncernen.
Detta skiter man fullständigt i och har inte ens med det i Kommunstyrelsens arbetsutskott PROTOKOLL
Sammanträdesdatum 2020-09-29.
Återigen är det en tydlig koppling till hur det i det tysta förekommer en ojämn maktbalans i kommunen, där kejsaren styr med järnhand och kör över allt och alla.