Kommunfullmäktige ska som sagt ta olika, för kommunen, strategiska beslut.
Ett exempel på ett sådant strategiskt beslut är vilka områden som ska ingå i verksamhetsområde dagvatten.
Kommunen ska fastställa en allmän VA-anläggnings verksamhetsområde och dess gränser. Beslutet ska visa vilka fastigheter som ingår i området.
Observera att detta alltså gäller kommunen i rollen som ansvarig för VA. Efter beslut i kommunfullmäktige om inrättande av exempelvis ett verksamhetsområde dagvatten övergår ansvaret därefter till VA-huvudmannen, (i Kalmar) Kalmar Vatten AB. Därigenom ansvarar de i detta verksamhetsområde för att de allmänna va-anläggningarna byggs och underhålls.
En kommun har som vi tidigare varit inne på olika roller, en annan är som fastighetsägare.
Som ni kanske minns är en fastighet i lagens mening samma sak som jord, dvs mark. Ett hus kallas i lagen byggnad vilket kan vara lite förvirrande då vi ofta i dagligt tal kallar en byggnad för en fastighet.
En del av kommunens fastigheter utgörs därför av gator och trottoarer.
Normalt finns det i dag i ett detaljplanelagt område tre olika ledningar i marken, nämligen
- vattenförsörjning
- spillvattenavlopp
- dagvattenavlopp
“Det är kommunens skyldighet enligt 6 § vattentjänstlagen att snarast se till att ett blivande eller befintligt bebyggelseområde i ett större sammanhang får vatten eller avlopp om det finns behov med hänsyn till hälsa eller miljö.”
Denna skyldighet för kommunen gäller alltså om det finns behov att ordna vattenförsörjning eller avlopp i ett större sammanhang med hänsyn till människors hälsa eller miljön enligt 6§ vattentjänstlagen.
“I de flesta kommuner bereds ärendet i kommunstyrelsen för beslut i kommunfullmäktige, ibland efter yttrande från miljönämnd och teknisk nämnd eller VA-huvudmannens styrelse”.
“Grunden för att etablera ett verksamhetsområde över en bebyggelse ska vara en behovsprövning av vattentjänsten.”
“Kommunen ska alltid vara beredd att ta ställning till om det finns behov av att utvidga verksamhetsområdet inom kommunens gränser.”
Samtliga citat ovan kommer från Svenskt Vattens hemsida https://www.svensktvatten.se/
Svenskt Vatten är en branschorganisation för landets VA-organisationer.
Sammanfattningsvis gäller alltså följande:
- det är kommunens skyldighet (enligt lagen om allmänna vattentjänster).
- att tillse att ett blivande eller befintligt bebyggelseområde i ett större sammanhang får vatten och avlopp
- om det finns behov med hänsyn till människors hälsa eller miljö och
- det ska ske snarast
- kommunen ska alltid vara bereddatt ta ställning till om det finns behov av att utvidga verksamhetsområdet inom kommunens gränser.
- Det är kommunfullmäktige som tar beslutet.
Så här långt gäller hur det ska gå till enligt gällande lagstiftning.
Detta är kanske lite tungt att läsa men helt avgörande för att senare kunna jämföra med hur det har hanterats i Kalmar och vilka konsekvenser det fört med sig. Vilket kommer att drabba oss alla som skattebetalare i Kalmar kommun.
Vilken tur att ni skriver så pedagogisk bra. Lätt att förstå.
Kommunen har mycket att leva upp till precis som länsstyrelsen. Tydligen har de inte gjort det som gäller enligt lag. Förresten var inte Johan Persson ordförande för Svenskt Vatten?. Om han var det borde Kalmar vara bäst i landet, eller!
Johan Persson var ordförande i Svenskt Vatten, och nu är han sammankallande i styrelsen.
Så precis som T Modig skriver så borde vi ju vara top of the line i Kalmar.
Undrar hur många lik det är i garderoben hos Johan och hans nätverk.
Tänker osökt på KRIS (Kriminellas Revansch I Samhället).
Det kanske betyder Kalmars Revansch I Samhället?
Visa oss att ni menar allvar NU!!