Hej!
Som vi har skrivit till er i en tidigare epost så skickar vi inte svar och handlingar som innehåller personuppgifter med epost. Om ni önskar sådana uppgifter ber vi er att återkomma med en adress dit uppgifter kan skickas. Det går även bra att ringa. Vi kommenterar heller inte enskilda personalärenden.
Vi bifogar Kalmar kommuns policy för bisysslor. Genomgång av eventuella bisysslor görs i samband med rekrytering inför anställning samt vid medarbetarsamtalet mellan medarbetare och chef.
Samtliga av de bisysslor som ni relaterar till är hanterade på detta sätt och godkända av överordnad chef. I detta har säkerställts en hantering så att en opartiskhet uppnås.
Samtliga förtroendevalda politiker har kännedom om och tydliga instruktioner kring hur de ska agera om eventuella jävssituationer uppstår. Den situation ni refererar till är inte att betrakta som bisyssla då det dels rör en politiker, dels är ett ideellt uppdrag.
Bilaga
Anställdas bisysslor – policy
Arbetsgivaren anser att det är viktigt att de anställda inte bedriver verksamhet som kan rubba förtroendet för såväl den anställde som arbetsgivaren.
I. Vad är en bisyssla?
Med bisyssla menas att en arbetstagare vid sidan av sin anställning har en an-nan anställning, har ett uppdrag eller utövar verksamhet i förvärvssyfte.
Begreppet bisyssla omfattar alla sysslor som arbetstagaren utför vid sidan av sin huvudanställning.
Sådan verksamhet som anses ligga inom området för den anställdes privatliv samt förtroendeuppdrag inom fackliga, politiska eller ideella organisationer räknas inte som bisyssla. Enligt Lagen om offentlig anställning kan den dock utgöra otillåten bisyssla om den rubbar förtroendet för opartiskheten i arbetet eller skadar myndighetens anseende.
2. Tillåtna bisysslor
Vissa bisysslor bör utan hinder kunna förenas med anställning. Det finns del-tidsanställda som behöver komplettera sina inkomster. En del bisysslor kan ligga i arbetsgivarens intresse som kompetensutveckling hos de anställda.
Arbetsgivarens utgångspunkt är att bisysslor är tillåtna om de inte kommer i konflikt med arbetsuppgifterna i anställningen eller de grunder för förbud som anges i lag eller avtal.
3. Otillåtna bisysslor
Enligt gällande lagstiftning 7 § Lag om offentlig anställning (LOA) får arbetstagare inom staten, regioner och kommuner inte inneha något uppdrag eller utöva någon verksamhet som kan rubba förtroendet för hans eller annan ar-betstagares opartiskhet i arbetet eller kan skada myndighetens anseende.
Enligt gällande kollektivavtal för anställda kan arbetsgivaren förbjuda bisysslor som bedöms:
a) inverka hindrande för arbetsuppgifterna (Arbetshindrande bisysslor)
b) påverka arbetstagarens handläggning av ärenden i sitt arbete hos arbetsgivaren (Förtroendeskadliga bisysslor)
c) innebära verksamhet som konkurrerar med arbetsgivarens (Konkurrerande bisysslor)
4. Förklaringar till grunderna för förbud mot bisysslor
Arbetshindrande bisysslor
Om en arbetstagare har en bisyssla som inverkar hindrande på arbetstagarens sätt att utföra sitt arbete, som till exempel att komma för sent till arbetet, har nedsatt arbetsförmåga eller återkommande och/eller oredovisad frånvaro, kan arbetsgivaren ålägga arbetstagaren att helt eller delvis upphöra med bisysslan.
Förtroendeskadliga bisysslor
Förbudet mot denna typ av bisysslor syftar till att upprätthålla allmänhetens förtroende för den offentliga förvaltningen. Vid avgörande om en bisyssla är förtroendeskadlig eller inte ska en samlad bedömning av de omständigheter som kan ha betydelse för att bevara allmänhetens förtroende till kommunen göras. För att en bisyssla ska anses otillåten är det tillräckligt att det finns en risk för att förtroendet hos allmänheten kan skadas på grund av bisysslans ex-istens.
Konkurrerande bisysslor
Att inneha konkurrerande bisyssla kan skada arbetsgivarens anseende. Förbu-det mot konkurrensbisysslor gäller såväl annan anställning som uppdrag hos ett företag inom området. Arbetstagaren får inte heller medverka till att driva ett företag eller på annat sätt i förvärvssyfte utöva verksamhet som berör arbets-området. Arbetsgivaren kan dock ge sitt medgivande till en konkurrerande bisyssla.
5. Arbetsgivarens skyldighet att informera om vilka bisysslor som kan anses otillåtna.
Enligt 7a § Lagen om offentlig anställning ska arbetsgivaren informera sina anställda om vilka slags förhållanden som kan anses som otillåtna bisysslor.
Arbetsgivarens policy är att information alltid ska lämnas vid nyanställning och ska vara en del av introduktionen.
Varje förvaltningschef/VD har ansvaret för att anställda får information om denna policy.
Om förvaltningschefers bisysslor lämnar kommunstyrelsens ordförande in-formation och om VD:s bisysslor lämnar respektive styrelseordförande in-formation.
6. Arbetstagarens skyldighet att lämna uppgift om sina bi-sysslor
1Enligt ovan nämnda lag och kollektivavtal måste arbetstagaren lämna de upp-gifter som behövs för bedömning av arbetstagarens bisysslor. Varje nämnd/bolag beslutar om att hämta in uppgifter om de anställdas bisysslor i den omfattning som verksamheten kräver. Beträffande förvaltningschefernas/VD:s bisysslor beslutar kommunstyrelsen/bolagsstyrelsen.
Uppgifter om aktuella bisysslor ska lämnas vid nyanställning. Förfrågan om bisysslor kan också genomföras då särskilda skäl föranleder det.
Inlämnade uppgifter om bisysslor ska anses som arbetsmaterial enligt Tryckfrihetsförordningen 2:9 och inte utgöra allmänna handlingar.
7. Förbud mot bisyssla
Om arbetsgivaren finner att en bisyssla är otillåten enligt lag eller kollektivavtal ska han i första hand försöka komma överens med arbetstagaren om avveckling av bisysslan inom skälig tidsrymd.
Kan sådan överenskommelse inte träffas ska arbetsgivaren fatta beslut om att arbetstagaren ska upphöra med bisysslan inom en viss tid, högst tre månader.
Beslut om förbud behöver inte föregås av förhandling enligt MBL §§ 11 – 14.
Arbetstagaren ska underrättas om beslutet och hur hon/han kan överklaga detta.
Förvaltningschef/VD beslutar om förbud mot bisyssla för sina arbetstagare. För förvaltningschefer/VD beslutar kommunstyrelsen/bolagsstyrelsen.
8. Överklagande av förbud mot bisyssla
Om arbetstagaren vill överklaga ett förbud kan hon/han vända sig till sin fack-liga organisation som har möjlighet att påkalla tvisteförhandling. Om tvisten inte kan lösas vid lokal förhandling, kan organisationen påkalla central förhandling. Om den centrala förhandlingen inte leder till överenskommelse, kan organisationen väcka talan mot arbetsgivaren hos Arbetsdomstolen.
Om arbetstagaren inte är fackligt organiserad, eller om organisationen inte åtar sig att förhandla för arbetstagaren, kan hon/han väcka talan mot arbetsgivaren hos tingsrätten. Tingsrättens dom kan överklagas hos Arbetsdomstolen.
Vänliga hälsningar
Anne Elgmark
HR-chef
Tfn. 0480 – 45 00 69
[email protected]
Kalmar kommun
Kommunledningskontoret
Box 611, 391 26 KALMAR
Anne Elgmark är så sjukt inkompetent och otrevlig. Svarar knappt på mail och är dryg på telefon, men det är hon ju inte ensam om i Kalmar kommun.
Kalmar kommun har aldrig varit intresserade av handlingsutlämnande. Det är ständigt käppar i hjulen, “du måste komma personligen och hämta”, “handlingen finns inte…” o.s.v.
De förstår heller inte lagens innebörd och skyndsamhetskravet.
Och ja, de kartlägger alla som granskar dem. Sjuk kommun!
Anne Elgmark är i mitt tycke en riktig häxa. Snacka om att de vill kontrollera medborgarna med maktfullkomlighet. Hon vill alltså veta vem som är ansvarig utgivare….för att? Anmäla till JK?
Kalmar är en pajas-kommun. Fattar inte att folk pallar bo där.
Nu blir man ju helt matt. Vad är det Johan Persson (S) vill göra med Kalmar kommun, regionen och Länsstyrelsen?
Johan ser ju till att det bara anställs JA sägare på en hel del chefsposter samt att de skall ha bisysslor som gynnar företager, sig själva och som gör precis som Johan vill. Är Johan en sann Socialdemokrat? Har Johan själv ett bolag eller enskild firma som gynnas? Jag är övertygad om att han bara utnyttjar partiet (ser inte honom som en Socialdemokrat) Nu måste väl alla som röstat på S i kommunval, regionval, nationellt rösta på ett annat parti. Ledningen inom kommunen arbetar inte efter de lagar o paragrafer som finns. Politikerna lägger fram sina visioner och budgetar. Tjänstepersonerna skall försöka genomföra detta men enligt de lagar och förordningar som finns.
Helt sjukt. Om det finns någon rättvisa så borde alla ställa sina platser till förfogande och söka om sina tjänster enligt de krav man har för att genomföra ett rättssäkert arbete och använda våra skattepengar på rätt sätt.
Helt rätt Sune, det är bara att förstå att det är knappast sossepolitik som pratas vid köksbordet, det säger sig självt.
Johan och stora delar av gänget i kommuntoppen är endast där för att nå ytterligare en mandatperiod.
Jag hoppas att det blir ett skifte i kommunen, sedan vet man inte hur det blir heller för det tar ju tid att reparera ett beteende som varit i många år.
Som du säger Sune så skulle alla söka om sina tjänster, det vore korrekt och en chans för de stackare som hade skyhögt bättre meriter än de som via inavelsfilosofin fick jobben.
Så länge ingen kommer på dom så fortgår det ju.
Bra att ni skriver om detta, för vi som bor här vill ju få något för våra skattemedel också.