GranskaKalmar
  • Hem
  • Granskningar
    • All
    • Barometern
    • Dagvattenproblematiken

    Mörbylånga kommuns anställning av Mikael Kaiser

    Övning ger färdighet

    Vad krävs för att bli anställd som bygglovschef?

    Korruptionens olika skepnader

    Har vi korruption inom Kalmar kommun?

    Värdet av en rättssäker myndighetsutövning

  • Kommun
    • All
    • Annette Andersson
    • Benny Wennberg
    • Håkan Roupè
    • Johan Wendell
    • Kalmar kommunbolag AB
    • Mikael Kaiser
    • Pär Svanfeldt
    • Peter Arnesson

    Mörbylånga kommuns anställning av Mikael Kaiser

    Övning ger färdighet

    Vad krävs för att bli anställd som bygglovschef?

    Värdet av en rättssäker myndighetsutövning

    Kommundirektör Annette Andersson, del 3

    Kommunstyrelsen i Kalmar, del 2

    Gud hjälpe oss Dzenita

    Handling och konsekvens

    En politisk vilde, Alingsås del 5

  • Länsstyrelsen
    • All
    • Cecilia Schelin Seidegård
    • Eva Brynolf
    • Malin Almqvist
    • Peter Sandwall
    • Thomas Carlzon

    NOA, korrekt instans för fornminnesbrott

    NOA, nationella operativa avdelningen.

    Äntligen!

    ”Korthuset i Kalmar”

    Lösa skott i bössan

    Risk och sårbarhet

    On your own eller beredskap enligt Kalmarmodellen

    ”Vi har problem”

    Snacka går ju

  • Politik
    • All
    • Dzenita Abaza (S)
    • Hanne Lindqvist (M)
    • Ingemar Einarsson (C)
    • Johan Persson (S)
    • Liselotte Ross (V)
    • Magnus Uhr (S)
    • Mattias Adolfson (S)
    • Peter Akinder (S)
    • Roger Holmberg

    Demokrati önskas även till Kalmar

    Mörbylånga kommuns anställning av Mikael Kaiser

    Övning ger färdighet

    Näste man till rakning

    Senaste nytt

    Universitetsstaden Kalmar uppvisar ett sällan skådat kunskapsförakt

    Mikael Kaiser in action

    Vad krävs för att bli anställd som bygglovschef?

    Polisanmälan av Kalmar kommuns bygglovschef

  • Speakers Corner
  • Om oss
No Result
View All Result
  • Hem
  • Granskningar
    • All
    • Barometern
    • Dagvattenproblematiken

    Mörbylånga kommuns anställning av Mikael Kaiser

    Övning ger färdighet

    Vad krävs för att bli anställd som bygglovschef?

    Korruptionens olika skepnader

    Har vi korruption inom Kalmar kommun?

    Värdet av en rättssäker myndighetsutövning

  • Kommun
    • All
    • Annette Andersson
    • Benny Wennberg
    • Håkan Roupè
    • Johan Wendell
    • Kalmar kommunbolag AB
    • Mikael Kaiser
    • Pär Svanfeldt
    • Peter Arnesson

    Mörbylånga kommuns anställning av Mikael Kaiser

    Övning ger färdighet

    Vad krävs för att bli anställd som bygglovschef?

    Värdet av en rättssäker myndighetsutövning

    Kommundirektör Annette Andersson, del 3

    Kommunstyrelsen i Kalmar, del 2

    Gud hjälpe oss Dzenita

    Handling och konsekvens

    En politisk vilde, Alingsås del 5

  • Länsstyrelsen
    • All
    • Cecilia Schelin Seidegård
    • Eva Brynolf
    • Malin Almqvist
    • Peter Sandwall
    • Thomas Carlzon

    NOA, korrekt instans för fornminnesbrott

    NOA, nationella operativa avdelningen.

    Äntligen!

    ”Korthuset i Kalmar”

    Lösa skott i bössan

    Risk och sårbarhet

    On your own eller beredskap enligt Kalmarmodellen

    ”Vi har problem”

    Snacka går ju

  • Politik
    • All
    • Dzenita Abaza (S)
    • Hanne Lindqvist (M)
    • Ingemar Einarsson (C)
    • Johan Persson (S)
    • Liselotte Ross (V)
    • Magnus Uhr (S)
    • Mattias Adolfson (S)
    • Peter Akinder (S)
    • Roger Holmberg

    Demokrati önskas även till Kalmar

    Mörbylånga kommuns anställning av Mikael Kaiser

    Övning ger färdighet

    Näste man till rakning

    Senaste nytt

    Universitetsstaden Kalmar uppvisar ett sällan skådat kunskapsförakt

    Mikael Kaiser in action

    Vad krävs för att bli anställd som bygglovschef?

    Polisanmälan av Kalmar kommuns bygglovschef

  • Speakers Corner
  • Om oss
No Result
View All Result
GranskaKalmar
No Result
View All Result
Home Granskningar Dagvattenproblematiken

För er som undrar

by Lisa GK
2021-03-30
in Dagvattenproblematiken, Dagvattenproblematiken i Gamla stan, Granskningar, Johan Persson (S), Lag om allmänna vattentjänster (LAV), Magnus Uhr (S), Mattias Adolfson (S), Politik
12
388
VIEWS
Dela på FacebookDela på Twitter

Efter gårdagens inlägg ”Ny medlem” fick vi en kommentar från ”Rättskavararätt” som påpekar dels att VA-nätet finansieras av VA-taxan och dels att det inte är säkert att en fastighetsägare betalar skatt i kommunen som fastigheten är belägen i.

I vårt inlägg skriver vi gällande beslutet i kommunfullmäktige att även de två områdena i Gamla stan nu skulle få samma standard som resten av Kalmar kommun vad det gäller VA.”Det känns självklart då de boende i detta område betalar samma skatt som övriga i Kalmar kommun”.

Givetvis kan, rent hypotetiskt, en fastighetsägare bo någon annan stans än i en av dessa fastigheter även om det sannolikt är ganska ovanligt.

Om vi nu ändå är inne på alla olika eventualiteter/ felkällor så är det givetvis inte uteslutet att en person som äger och bor i sin fastighet i Gamla stan ändå felaktigt är folkbokförd någon annanstans.

En person ska, om det ska vara korrekt, enligt skatteverket vara folkbokförd där personen ”har sin dygnsvila”.

Nu var ju detta inte ett inlägg med tyngdpunkt på folkbokföringsadressens skattemässiga konsekvenser utan snarare ett inlägg om alla fastighetsägares rätt till likabehandling i Kalmar kommun avseende VA (dagvatten).

Vad det gäller finansieringen av denna utökning av verksamhetsområde, dagvatten berör vi inte det i inlägget.

Eftersom det är kommunfullmäktige som tar beslut avseende verksamhetsområde dagvatten (inte av vem/ hur det betalas) anser vi att denna församling ska likabehandla samtliga fastighetsägare med fastighet i centrala Kalmar och som vi enligt ovan då presumerar även är skattebetalare i Kalmar kommun.

I samma kommentar framgår också att denna läsare ”trodde att sidan hette granska Kalmar och inte granska akacian”.

I mitt svar nedan försöker jag förklara varför vi valt att använda ärendet i Gamla stan som ett exempel på hur det kan gå när de styrande inte agerar korrekt. Tyvärr har vi mängder av exempel men detta är ett av de värre varför vi använder det som just ett exempel.

Hoppas att detta nu är solklart för alla som läser dessa inlägg.

Nedan ligger även mitt svar till ”Rättskavararätt”

 

”Helt rätt, det är inte ett absolut likhetstecken med att vara fastighetsägare och med nödvändighet också skatta i den kommun som fastigheten är belägen i men det torde nog ända tillhöra vanligheten.

Att de som är skattebetalare och boende i de centrala delarna av en kommun bör ha tillgång till samma nivå av service i de delar som beslutas av det offentliga i detta fall kommunfullmäktige anser vi rimligt.
Precis som Thomas Bergfeldt, VD på Kalmar Vatten AB säger i en artikel i Barometern är det endast kommunen som kan fatta detta beslut, att utöka ett verksamhetsområde, dagvatten
Det är altså inte KVAB utan Kalmar kommun som fattar beslutet och jo, vi anser att de har ett ansvar att fatta beslut som inte missgynnar delar av befolkningen framför andra i samma situation. I detta fall menar vi att det är rimligt att personer som äger, och oftast även bor inom detaljplanelagt område i centrala Kalmar ska ha samma möjlighet att kunna hantera sitt dagvatten.
Detta tycker idag även kommunfullmäktige.
Som vi ser det granskar vi Kalmar.
I denna granskning framstår ärendet med gamla stan som alldeles extra illa hanterat varför vi anser att det kan utgöra ett bra exempel på hur det kan gå då de som sitter på makten av olika skäl inte sköter sitt uppdrag.
Att det under snart 9 år kunnat fortgå är i sig egentligen tillräckligt illa.
Vi har många idéer på vad vi tror skulle kunna verka i rätt riktning men för att kunna föra ett samtal om eventuella förändringar, förhoppningsvis förbättringar, är det en förutsättning att vi först definierar det vi menar är problemen.
Det brukar vara ett framgångsrikt agerande då man vill uppnå förändring.
Du kan vara i trygg förvissning om att ärendet med gamla stan endast utgör ett exempel, även om det är ett av de mer långdragna.

Rent principiellt anser vi att de pengar som vi alla är med och betalar in till det gemensamma (offentliga) ska hanteras omsorgsfullt av de styrande.
Att då,återigen endast ett exempel, lägga drygt en miljon på att först höja och därefter,först under hot om föreläggande, återställa marken är exakt det motsatta.
Vad har detta tillfört i positiv riktning?
Eller uttryckt på ett annat sätt: va f.. får vi för pengarna?
Vårt mål med denna blogg är absolut inte att alla ska älska oss, det vi vill är att upplysa de som är intresserade av hur vår kommun sköts.
De flesta blir mer upprörda över faktumet att vår kommun inte sköts enligt lagen än att vi berättar om detsamma. Att det är en vanlig politisk strategi att dölja/ tiga ihjäl problem är väl känt.
Nåväl, att ta del av vår blogg är både kostnadsfritt och frivilligt så är du fortsatt intresserad av det vi skriver så på återhörande.”

För er som vill läsa hela kommentaren från ”Rättskavararätt” samt ytterligare en kommentar och mitt svar på detsamma ligger de i kommentarsfälten efter inlägget ”Ny medlem”.

 

 

Previous Post

Vem där ?

Next Post

Miss World

Lisa GK

Next Post

Miss World

Comments 12

  1. Rättskavararätt says:
    5 år ago

    Bra Lisa, jag anser att det är väldigt viktigt att den som granskar kommer med korrekt information och inte några antaganden. Då det kan slå tillbaka, om man skriver felaktigheter. Precis som vi läst i tidigare inlägg om tjänstemän som pratat om tvångsförvaltning exempelvis.

    Nu ser jag fram mot nästa scoop tex hur mycket pengar lägger kommunen på upprustning av sina befintliga områden avseende infrastruktur mm eller är det bara att växa och att exploatera som är intressant. Eller hur mycket pengar kan man lägga på tågtrafik i regionen. Där snackar vi summor.

    Bra jobbat!

    Avslutar med en trollning: går det att ge en objektiv syn samtidigt som man säger att den är riktig. Saknar inte objektivitet värderingar?

    Svara
    • Lisa GK says:
      5 år ago

      Det var ju bra att vi numera verkar förstå varandra i den delen:)
      Dock anser jag att det är en avsevärd skillnad mellan att påstå en sak som är osann som t ex att det just nu (i Kalmar) är en torsdag jämfört med att säga att det just nu (i Kalmar) är en vardag.
      I det första fallet är det osant i det andra fallet är det sant men kan så klart finnas någon som vill veta vilken vardag som menas. Å andra sidan kanske någon annan vill veta klockslag, temperatur eller datum.
      Jag håller helt med dig att det är väldigt viktigt att undvika felaktigheter, dock kan man kanske inte räkna upp alla varianter på temat. Som exempel borde jag i så fall i tidigare svar lagt till varianten att det även kunde vara två lagfarna ägare till fastigheten och bägge bor i huset men endast en är folkbokförd där och alltså skattar i Kalmar. Jag tror att du förstår vart jag vill komma.
      Det är alltid bra med konstruktiv feedback och jag ska ha det i åtanke. Nog om detta.
      Med det objektiva avses att vi redovisar det som finns och år relevant som t ex mailkorrespondens, lagstiftning, fotografier eller liknande och som ligger till grund för vårt inlägg.
      Visst har vi värderingar. Exempelvis anser vi att Kalmar kommun ska ha stöd i lagstiftning för sina beslut. Detta är ju inget vi har hittat på eller ens kan kallas som en uppfattning, det framgår i en av våra grundlagar och därför räknar vi inte det som en uppfattning utan snarare som en förutsättning.
      Vi anser även att detta gäller länsstyrelsen i Kalmar län. Därigenom så påtalar vi t ex det felaktiga/ olagliga i att anställa 12 personer utan att utlysa dessa tjänster. Vi anser också att det är helt ofattbart med beteendet hos vår ordförande i socialnämnden som har lite svårt med innebörden av sekretess, detta är ju för övrigt en uppfattning som delas av åklagaren som har valt att väcka åtal för brott mot tystnadsplikten.
      Visst har vi värderingar. Som exempel är vi för
      -demokrati
      -likhet inför lagen
      -debatt
      -bildning (för respektive tjänst, väl utbildad personal)
      -ärlighet
      Och emot
      – Korruption
      – Inkompetens
      – Lögner

      På återhörande

      Svara
  2. Rättskavararätt says:
    5 år ago

    Hej, rättelsen gällde i första hand stycket med det felaktiga påståendet att det skulle finnas någon koppling mellan att personen betalade skatt och rätten till olika VA-tjänster. Kändes som folkbokföringen tog överhanden. Där finns det ju som du säger väldigt många exempel på olika alternativ.

    Svara
    • Lisa GK says:
      5 år ago

      Hej igen!
      Är du nöjd så är jag nöjd:)
      Men som du säger rätt ska vara rätt och så här skrev jag i inlägget:
      ”Som väntat tog kommunfullmäktige tidigare idag beslutet att även de två områdena i Gamla stan nu ska få samma standard som resten av Kalmar kommun vad det gäller VA. Det känns självklart då de boende i detta område betalar samma skatt som övriga Kalmar kommun”.
      Alltså:
      -Efter detta beslut får även dessa två områden samma standard…
      -Fullmäktige tog beslutet om VO dagvatten
      – Det känns självklart då de boende i detta område betalar samma skatt..
      Genom VO dagvatten erbjuds en anslutningspunkt, alltså en möjlighet, att koppla sitt dagvatten på denna punkt.
      Det är detta som kommunfullmäktige tog beslut om, att denna möjlighet nu även ska erbjudas dessa fastigheter.
      Vi skriver inget om hur det ska finansieras. Det som konstateras är att även dessa fastigheter efter detta beslut kan välja att ansluta sitt dagvatten till KVAB:s nät.

      Kopplingen är alltså kommunfullmäktiges beslut.

      Kommunfullmäktige är en beslutande politisk församling och det främsta kommunala organet
      som utövar kommunens beslutanderätt. 14:1§ RF anger att beslutanderätten i kommunerna
      utövas av valda församlingar.
      Fullmäktigens uppgifter enligt 3:9§ KL är att besluta i ärenden som är av principiell
      beskaffenhet eller annars av större vikt för kommunen.

      Vi kommer framöver att göra inlägg som rör likställighetsprincipen m m

      Svara
  3. Går med hund says:
    5 år ago

    Svar till Rättskavararätt
    Jag håller med i sak, men vi vanliga, hoppas ju att lagen sköter de som får betalt att hålla koll på dem.
    Galet är då de missbrukar våra pengar. Vilken lag gäller då?
    Jag är ute och går i Gamla Stan flera gånger varje dag. Så beklagligt att se de senaste årens förfall av området. Varför tar det aldrig slut? Lappa och laga, gräva/gräv igen/köra bort massor av jord enköra tillbaka stenkross, asfaltera igen, i det området som drar mest turister i kanske hela Sverige. Destination Kalmar, vi står bakom er att ni måste skrika av frustration.
    Då menar jag INTE då Glebes fastigheter så fint renoverade upp Söderportsskolan med bravur. Så snyggt på alla vis och lucky you som får bo så fint!
    Jag menar trottoarer, gator och alla vattenpölar efter varje regn. De fanns inte förrut. Varför? Regnar väl lika mycket nu som förr. Finns det någon samordning alls i Kalmar kommun?
    VEM är så tokig?
    och vem betalar?? Vi såklart!
    Många ”gula västar folk”, vimlar det av periodvis helt okontrollerat med kaos i trafiken återkommande galna påhitt. Att gå där är som ett gympapass med krav på sjöstövlar.
    Så trist att se Slottsfjärden som ser ut som en julgran med torkade cerpentiner av torkat topapper vid lågvatten som pryder stenarna längs kanalen. Går avloppet ut där?

    Svara
  4. Rättskavararätt says:
    5 år ago

    Snyggt!! Ödmjuk som jag är, så erkänner jag att jag missförstod och att det var själva fullmäktigebeslutet texten gällde.

    Svara
    • Lisa GK says:
      5 år ago

      Vi uppskattar verkligen att du är kritisk. Även vi är ödmjuka och ska försöka vara ännu tydligare i framtida inlägg.
      Du verkar noggrann och kunnig. Kanske vill du ingå i vårt team?
      Hör av dig via vår mail [email protected] isåfall.
      På återhörande

      Svara
  5. Snurrigt says:
    5 år ago

    Reflektion! Är jag ensam om att förutsätta att de som bestämmer över oss förstår? Tex lägga ner rör i en gata om det ska vara rör i gator i Kalmar . Kan man bara glömma några kvarter ? Ligger det på oss som skattebetalare att hålla koll och komma med förslag var och när ? Är Kalmar unikt ?

    Svara
    • Lisa GK says:
      5 år ago

      Jag skulle tro att det stora flertalet, precis som du, med rätta förutsätter att vår kommun sköts både med sakkunskap och i enlighet med gällande lagar.
      Tyvärr måste jag säga att det är en illusion.
      Lite som sagan ”Kejsarens nya kläder”
      Givetvis finns det många både kompetenta, flitiga och för sina tjänster väl lämpade personer inom kommunen.
      Men, och det är ett stort men, alltför många i kommunens ledning både chefer och politiker verkar sakna det som behövs för att klara uppgiften.
      Detta får givetvis inte komma till allmänhetens kännedom för då skulle ju reaktioner likt din kunna uppstå.
      Om Barometerns avsaknad av granskningar värda namnet beror på tidningens lojalitet med kommunledningen eller bristabde kompetensnivå på de som skriver i tidningen är omöjligt att veta, sannolikt en kombination.
      Ärendet I Gamla stan är ett exempel på hur det går när höger hand inte vet vad vänster hand gör, eller som här, höger hand vet inte ens vad höger hand gör.
      Ett långt svar på en kort fråga:)
      Vi kommer inom kort lägga ut ytterligare inlägg där det vi visar (styrkt med div olika handlingar) förskräcker.

      Svara
  6. Linus says:
    5 år ago

    Vore bra om ni kunde granska den vänskapskorruption som råder mellan Per-Olof Persson på P&E Fastighetspartner och Johan Persson. Den som alla vet om, men inte lyckats belägga.

    Svara
  7. Högt hårfäste says:
    5 år ago

    Hur kan det vara möjligt med allt som öppnar hela tiden i lilla Kalmar? Chop Chop, Dollarstore, ÖoB m.m. och allt som etableras, är P&E inblandade i?

    Butiker och restauranger vid Norden och Linné. Finns underlag för allt…?

    Svara
  8. Sanning lönar sig says:
    5 år ago

    Håller helt med ovanstående. Det har jag en känsla av att Lisa, Staffan och övriga i detta eminenta faktabaserade gäng kommer titta på, hoppas jag i alla fall.
    Jag har en fundering, vad tror ni där ute?
    Är det tillfälligheter att 1. Malin Almkvist flyttas till Växjö, 2. Man börjar gräva och lägga ner dagvattenledningar, 3. Sossarna startar en podd i Kalmar.
    Allt detta kommer i takt med att Granska Kalmar belyser och konfronterar våra beslutsfattare. Mitt svar är ett rungande NEJ det är ingen tillfällighet att detta sker utan man känner sig tvingade, fast man egentligen helst hade fortsatt med att hålla tyst om felaktigheterna.
    Snyggt jobbat av er alla på Granska Kalmar.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste Artiklarna

Demokrati önskas även till Kalmar

2022-09-03

Mörbylånga kommuns anställning av Mikael Kaiser

2022-06-08

Övning ger färdighet

2022-06-05

Näste man till rakning

2022-05-13

Kategorier

  • Banker (1)
  • Dagvattenproblematiken i Gamla stan (83)
  • Försäkringskassan (2)
  • Granskningar (187)
    • Barometern (18)
    • Dagvattenproblematiken (69)
  • Kalmarhem AB (4)
  • Kommun (187)
    • Annette Andersson (91)
    • Benny Wennberg (12)
    • Håkan Roupè (11)
    • Johan Wendell (63)
    • Kalmar kommunbolag AB (95)
      • Kalmar Vatten AB (28)
        • Magnus Franzèn (11)
        • Sara Uhr (12)
      • Ola Johansson (2)
      • Ulrick Hultman (85)
    • Mikael Kaiser (65)
    • Pär Svanfeldt (5)
    • Peter Arnesson (17)
  • Länsstyrelsen (85)
    • Cecilia Schelin Seidegård (9)
    • Eva Brynolf (40)
    • Malin Almqvist (17)
    • Peter Sandwall (8)
    • Thomas Carlzon (6)
  • Politik (269)
    • Dzenita Abaza (S) (43)
    • Hanne Lindqvist (M) (29)
    • Ingemar Einarsson (C) (32)
    • Johan Persson (S) (143)
    • Liselotte Ross (V) (39)
    • Magnus Uhr (S) (3)
    • Mattias Adolfson (S) (105)
    • Peter Akinder (S) (111)
    • Roger Holmberg (6)
  • Regelverk (121)
    • Boverket (5)
    • Havs- och Vattenmyndigheten (6)
    • Lagstiftning (121)
      • Förvaltningslagen (FL) (36)
      • Jordabalken (JB) (25)
      • Kulturmiljölagen (KML) (38)
      • Lag om allmänna vattentjänster (LAV) (48)
      • Miljöbalken (MB) (74)
      • Plan-och bygglagen (PBL) (86)
    • Svenskt Vatten (4)
  • Region (1)
  • Tjänstemän (155)
    • Bygglovschef Mikael Kaiser (72)
    • Exploateringschef, Mark och planeringsenheten. Pär Svanfeldt (5)
    • F d Förvaltningschef, Serviceförvaltningen. Benny Wennberg (9)
    • F d VD Kalmar kommunbolag AB. Ola Johansson (2)
    • Förvaltningschef Samhällsbyggnadskontoret. Johan Wendell (77)
    • Förvaltningschef, Serviceförvaltningen. Peter Arnesson (17)
    • Håkan Roupè (12)
    • Kommundirektör Annette Andersson (101)
    • VD Kalmar kommunbolag AB. Ulrick Hultman (90)
    • VD Kalmar Vatten AB Thomas Bergfeldt (27)
    • Verksamhetschef Trygghet och säkerhet (12)

Om oss

GranskaKalmar




Granska Kalmar - Vi granskar, i dialog med grävande journalister på riksplanet, olika ärenden som för närvarande är aktuella i Kalmar.





Mest lästa inlägg

  • Charlotte Åkerlind förd till sjukhus med ambulans

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Mörbylånga kommuns anställning av Mikael Kaiser

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Kommundirektör Annette Andersson och hennes utbildning, lön m m

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Om oss

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Polisanmälan av Kalmar kommuns bygglovschef

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

No Result
View All Result
  • Hem
  • Granskningar
  • Kommun
  • Länsstyrelsen
  • Politik
  • Speakers Corner
  • Om oss

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.