Inte visste vi väl då vi publicerade gårdagens inlägg att det i dagens Barometern skulle ges ett exempel, denna gång från Länsstyrelsen i Kalmar län, om exakt just detta.
I JO:s beslut 7116-2019 Beslut står att läsa att en kvinna har lämnat in ett yttrande i ett ärende om förlängt förundersökningstillstånd enligt 6 kap 7§ expropriationslagen. Hon yttrade sig som markägare.
JO skriver i beslutet bl a följande:
“Yttrandet diariefördes dock aldrig i ärendet och kom därför inte beslutande organ inom länsstyrelsen till del inför beslutet.
Det är andra gången som länsstyrelsen har underlåtit att diarieföra från henne angående förundersökningstillstånd för den aktuella ledningsdragningen”.
JO uppmanar Länsstyrelsen att lämna uppgifter om och yttra sig över hanteringen av kvinnans yttrande i det aktuella ärendet.
Detta sker från länsstyrelsen genom t f landshövding Cecilia Schelin Seidegard.
Utöver länsstyrelsens redogörelse över händelseförloppet skriver Cecilia Schelin Seidegard att:
“För att undvika liknande händelser i framtiden och allmänt höja kompetensen på myndigheten ska länsstyrelsens jurister utbilda alla personal i ämnet offentlighet och sekretess”.
Självklart är det bra med utbildning men borde det inte vara en förutsättning INNAN anställning?
Vi som kommuninvånare/ skattebetalare måste kunna förvänta oss att myndigheternas arbete, i alla delar, följer svensk lag.
För att klara detta krävs personal med för uppgiften adekvat utbildning. Om personalen därutöver är vänlig, öppettiderna generösa eller att vi erbjuds gratis kaffe vid besök är givetvis positivt men grunden måste vara kompetensen.
Tänk er att ni akut behöver opereras för ett benbrott. Valet står mellan två personer:
-A är en utbildad och skicklig kirurg som i och för sig inte är på sitt soligaste humör men som absolut kommer att lösa ditt benbrott med utmärkt resultat.
-B är vänlig och social och vill gärna att du ska bli frisk, problemet är bara att vederbörande inte har en aning om hur det ska gå till.
Jag vet vem jag skulle välja eftersom min enda önskan är att bli återställd och återigen kunna ta mina långpromenader.
Exemplet kan verka långt från länsstyrelsens bekymmer men tänk efter en gång till.
Varför har vi olika utbildningar på våra universitet? Antagligen för att vi behöver kunna olika saker beroende på vilka arbetsuppgifter vi ska behärska.
Åter till JO:s beslut.
I sin bedömning skriver JO bl a följande:
“Jag har tidigare kritiserat Länsstyrelsen i Kalmar län för att inte ha diariefört X X: s yttrande i ett ärende som avsåg förundersökningstillstånd för samma ledning”.
Det är nu andra gången länsstyrelsen försummar att diarieföra X X:s yttrande i fråga om förundersökningstillstånd för ledning över hennes fastighet trots att det borde ha gjorts, vilket är anmärkningsvärt.”
Ytterligare kommentarer känns överflödiga.
Vi såg ju på vilken nivå kompetensen låg när Malin Almqvists efterträdare skulle utses. Fastighetsskötare, studerande m.m. bland de 10 utvalda. Det går visst inte att hitta kompetenta personer till Kalmar, trots att Johan Persson upprepar sitt mantra om livskvalitet och hur attraktivt Kalmar är.
Varför sitter Roger Holmberg på dubbla stolar i debatten om bananhuset? Socialnämnden och Kalmarhem.
Du har helt rätt!
Som ett i raden av exempel kan vi ta när Malin Almqvist fick den nyinrättade tjänsten som Utvecklingsdirektör på länsstyrelsen. Då fanns det många mycket välmeriterade sökande men vad hjälpte det?
Detta är tyvärr inget ovanligt efter vad vi förstår.
Någon som minns de 12 som anställdes på länsstyrelsen utan att tjänsterna annonserades ut. Helt i strid med gällande lag.
Rekryteringar hos både länsstyrelse och kommun verkar sällan ske utifrån för tjänsten relevant utbildning.
Snarare verkar motsatsen ofta vara fallet.
Vi kan fundera på vem/ vilka som tjänar på att personer, även på chefsnivå, ofta anställs för tjänster som de saknar relevant utbildning för.
Dessutom till en bra lön.
Är det så en följsam organisation skapas? Sannolikt.
Är det så vi får en länsstyrelse eller kommun där invånarna kan känna det nu så populära ordet tillit? Knappast.
Det kommer fler inlägg på detta tema.
Att inte diarieföra är ett klart brott och att bara rycka på axlarna är åt h-e.
Det bubblar både inom och utanför kommunhuset.
Jag har fått höra mycket sista tiden, och vet att det jäser och kommer att explodera snart.
Och vi vet hur många tjänster tillsattes utan relevant utbildning. Hur ska vi säga åt våra ungdomar som läser på universitet och högskolor att du får högbetalda jobb på Kalmar kommun ändå?
Jag är så sjukt trött på detta beteende.
Att hela tiden tänja gränserna, strunta i regler och förordningar.
Som jag läste här igår någonstans att man borde införa tjänstemannaansvar, vilket är helt rätt.
Om jag gör dom felen på mitt jobb hade jag gått sparken för länge sedan.
Det är så äckligt och maktmissbruk.
Syna packet hela vägen.
Jag är inte förvånad eftersom Johan Persson och hans fru Malin Almqvist såg till att saker inte skedde på rätt sätt. Alla som sätter sig emot och som vill följa lagar och förordningar förlorar sina tjänster. JA sägare till dessa två är viktigare än rätt kompetens. Låt Johan också byta jobb vid nästa val. Hans fru hamnade ju i Kronobergs län.
En annan sak som oroar mig är att Länsstyrelsen gör ett stort minus 2020 när tf LH Cecilia S (erfaren från Gotland) samt Malin var länsråd. Hur kunde detta hända. Ngt har ju gått totalt fel eller är det så att Malin innan hon lämnar länsstyrelsen fick de bästa personerna som kunde ekonomi och personalpolitik att sluta. Intressant att följa Kronobergs länsstyrelse i personal och ekonomi frågor. Vad kommer hon att hitta på där???
Det skulle vara intressant att höra hur det går där borta faktiskt.
Hon är säkert lika populär i Växjö, kanske ska forska i det?
Det känns som de 10 små…..pojkarna, bäst att tänka på vad man säger.
Diarieföra gör man såklart bara med det man vill visa för omvärlden.
Det visar ju tydligt hur illa och hur kontrollerat detta är.
Vem ansvarar att detta ska ske?
Jo läs här:
Myndigheterna en skyldighet att upprätta register över sina allmänna handlingar. Det framgår av 5 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen, OSL.
Om en handling är registrerad i ett offentlig diarium blir det svårare för myndigheten att förneka dess existens, är tanken. Det bygger förstås på att myndighetsanställda plikttroget registrerar de handlingar som omfattas av registreringsskyldigheten.
Så det är ett klart brott och givetvis vill man mörka saker som vi skattebetalare inte ska se om det som sker i det korrupta huset. Lite ironiskt att man tittar ut från sina fönster på kyrkan. Men nära att gå dit och sona brotten:)